Citat:
Ursprungligen postat av: Henke_8
Hej, jag vill öppna en webb butik!
Hur skall jag gå till väga?
Jag har redan hittat en produkt jag vill importera.
Någon som kan förklara steg för steg vad man skall göra och tänka på här näst.
Från att produketen anlänt till sverige, tills den går att sälja i webbshoppen?
Nu tänker jag mer på vilka lagar ,regler, utgifter ,och papersarbete, som man går igenom .
(Inte hur en webbsida byggs upp!) Tack på förhand
Om du skall importera från länder inom EU kan du komma att behöva ett momsregistreringsnummer (VAT), det brukar vara det första lev frågar efter sedan funkar det som med ett vanligt företag med skillnaden att du importerar momsfritt inom EU, om du skall importera från land utanför EU kommer du att behöva ett EORI-nummer som du ansöker om hos tullverket.
Utan EORI-numret är risken stor att det du importerat stannar hos tullen. Tullen lägger på moms + "strafftull" på det du importerat från land utanför EU med ca 30% (moms 25% + "strafftull" 5%). Momsen på import redovisas löpande i 14 dagars intervaller om jag minns det rätt.
I övrigt redovisas momsen per månad, kvartal (valfritt) eller per år i självdeklarationen (om det handlar om småsummor, eller första gången när du startar upp). I övrigt är det registrering hos bolagsverket (som meddelar skatteverket) som gäller. Skatteverket kommer att fråga efter en preliminär självdeklaration. Du bör registrera dig för F-skatt, men detta är inget som lagen säger vid import och handel av varor (då duger en särskild A-skattesedel), men är nödvändigt om du samtidigt utför en tjänst som involverar eget arbete/hantverk.
Om du startar AB krävs inte längre en auktoriserad revisor, men oavsett vilken bolagsform kommer du antagligen att behöva en ekonomiassistent (ej auktoriserad revisor). Enskild firma är vanligast om du är ensam, men varning (!) du ansvarar med din egen ekonomi om det går åt pipan, samma sak om du väljer Handelsbolag (HB) där du och din kompanjon (bolagsmännen) har 100% delat ansvar. Kommanditbolag (KB) är ett alternativ, Där står en komplementär för 100% av det ekonomiska ansvaret, och en kommanditbolagsdelägare för 0% eller det ni avtalar i ett inbördes kontrakt eller hos bolagsverket.
Din fråga var litet generell, så svaret blev kanske onödigt långt, och kanske har jag glömt nåt, men hoppas att det var till litet hjälp !
Hälsningar
Sellmedia Consulting
Magnus Lindfors