Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Måste jag skatta / betala moms?

Inlägg 1 av 3

2011-10-14, kl 21:26

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Måste jag skatta / betala moms?

Hej!

Jag vill sälja produkter åt min svägerska, är inte själv i behov av att tjäna pengar på just hennes produkter utan vill mer kunna erbjuda mina kunder i e-butiken mer produkter och hjälpa hennne att tjäna lite pengar.

Min tanke är att hon skriver på kvittot att inköps prisest är det samma på utpriset. Men då måste jag ändå betala moms och skatt på detta.

Vet att jag inte kan dra av moms när jag köper från privatperson.

Någon som har idé på detta?

Evelina, Style & Fun Stuff

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-10-16, kl 10:26

ÅsaHeurling

ÅsaHeurling

Inlägg: 2

Jag försöker alltid tänka på momsen som något fristående, som egentligen inte har med själva varan att göra. Om du köper från privatperson kan du inte dra av moms eftersom privatpersonen inte är momsregistrerad och därmed inte kan lägga på moms på priset. Priset är exklusive moms, men det finns ingen ingående moms att hantera.

När du sedan ska sälja varan vidare måste du lägga på moms eftersom du är momsregistrerad. Vill du inte göra vinst på varan tar du samma pris som inköpspriset (som alltså är exklusive moms) och lägger sedan på moms eftersom du är skyldig att driva in momsen till staten.

Du betalar alltså egentligen inte någon moms/skatt på de inköpta varorna, men däremot finns det mindre ingående moms att kvitta mot den utgående momsen.

www.heurling.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-10-16, kl 11:04

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Är det så att svägerskan tillverkar något själv?

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat