Inlägg 1 av
12
2011-09-20, kl 21:09
evelinaaxelsson
Inlägg: 24
Att synas i tidningar
Sedan en månad tillbaka har jag nu öppnat upp e-butiken Style & Fun Stuff - nätets roligaste bakbutik. Jag har tillsammans med flera kända och stora bakbloggar synts hos dem samt ordnat flera tävlingar som resulterat i många besökare och en del köp.
Nu är det marknadsföringen jag tänkt lägga krut på. Jag tänker mig att låta våra produkter synas i tidningar och liknande media. Hur går detta till egentlien?
Otroligt tacksam för svar och andra tips på marknadsföring!
Evelina, Style & Fun Stuff
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
12
2011-10-04, kl 21:45
PerÖberg
Inlägg: 1918
Blir billigare om du kan göra det gratis. Bjuda in journalister, skriva pressmeddelande, ...
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
12
2011-10-04, kl 22:10
evelinaaxelsson
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av: PerÖberg
Blir billigare om du kan göra det gratis. Bjuda in journalister, skriva pressmeddelande, ...
Hej!
Har tänkt mycket pressmeddelandet men kanske tänkt för mycket "varför skulle någon vilja läsa om oss".
Hur fungerar det med pressmeddelanden och var visar jag detta?
Hur tänker du på bjuda in journalister, tänker du event eller liknade. Jag har tänkt i de banorna men då vi är en e-butik och bor i en mindre ord så känns det som att det inte kommer ge så mycket.
Evelina, Style & Fun Stuff
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
12
2011-10-04, kl 22:47
PerÖberg
Inlägg: 1918
Pressmeddelanden skrivs med en lite speciell metod. Så att de slipper skiva om. Som om det ör dom som skriver, man talar t.ex. om sig själv i tredje person, osv.
Sedan skall de kunna kapa av artikeln nedifrån vart de vill, dvs viktigaste först, typ:
En ny bulle har uppfunnits av Namn och den ...
Namn säger att bullen har helt unika egenskaper i och med att den kan ... och ...
Vi tror på stor framgång i hela landet, avslutar Namn.
Och till lokaltidningen med mer lokalt vinklad info, osv.
Mailas till tidningar som kan vara aktuella finns listor över svenska tidningar på nätet med länkar till deras hemsidor där du söker upp mail adress till redaktionen eller "tipsa oss".
Ja sedan event eller bjud in till ett "hemma hos reportage" eller .... Kanske delta i någon annans event, eller ... beror på vilka möjligheter som finns.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
12
2011-10-04, kl 22:56
evelinaaxelsson
Inlägg: 24
Tack Per, du fick mig att börja tänka nytt och på ett annat sätt. Som nystartat företag är det otroligt stora summor att annonsera i tidningar. Har kikat mycket på mat & bak tidningar och priser på annonserna är inte alls aktuella.
Vi har hittils sett till att synas mycket hos de stora bak-bloggarna genom sponsring och tävlingar. Även flera tävlingar på facebook som gett mycket "fans" där. Detta har gett realativt bra resultat men man vill ju alltid synas lite mer.
Jag är ju väl medveten om att alla produkter som provas och syns i tidningar är sponsrade och ofta syns ju även företagets annons i samma tidning. Hur man syns i tidninge med sina produkter är också det jag är nyfiken på.
Evelina, Style & Fun Stuff
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
12
2011-10-05, kl 09:28
Marcus Björk
Inlägg: 88
Produktplacering kanske vore en bra väg att gå för att få lite uppmärksamhet. Det finns ju en hel del matprogram.
Marcus Björk
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 8 av
12
2011-10-06, kl 22:40
reklamriket
Inlägg: 2
Hej!
Min erfarenhet är att vara väldigt aktiv i kontakten till tidningar. De letar hela tiden efter nyheter (inte lätt att fylla en tidning varje dag) Gör därför det lätt för dem genom att vinkla det som en nyhet. En "kanelbulle" är inte så sexigt i en journalist öron, men ett företag som delar ut överblivna bullar vid stängningsdax till hemlösa får massor av uppmärksamhet.
Så mitt råd är att du ska tänka utanför boxen :-)
/ Michael
www.reklamriket.se
Reklamriket - Sveriges minsta reklambyrå
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 9 av
12
2011-10-06, kl 23:49
evelinaaxelsson
Inlägg: 24
Vad snälla ni är som kommer med så bra tips!
Jag har sett till att vi synts i de stora bakbloggarna nu och har faktiskt fått in en hel del beställningar och fått 4000 unika besökare på den första månaden. Jag anser mig nöjd med detta och ska nu lägga in nästa växel.
Pressmeddelande ska jag garanterat sätta mig och skriva imorgon! Jag har nog varit lite för rädd, tänkt att det är redan kända personer som är intressant att läsa om. Men jag vill ju själv läsa om nya butiker med nya produkter, så varför skulle inte andra vilka göra det?
Marcus: Mat & bakprogram har funnits i mina tankar med, men även där är jag nog "rädd". Hur ska jag framför att jag vill sponsra utan att det ska bli fjantigt. Det känns som att jag bara har en chans att göra ett bra inttryck. Så jag vet helt enkelt inte hur jag ska gå till väga.
Reklamriket: Tack! Ibland behövs det bara någon som talar om det man faktiskt vet för att man ska kunna tänka om på nytt. Klart tidningarna vill ha någonting att skriva om - även där har "rädslan" funnits. Varför skulle dom vilja skriva om mig och min satsning liksom. Nu ska jag försöka tänka utanför ramarna, tänka vad som kan göra oss speciellt!
Jag har ju lärt mig efter en grundkus i marknadsföring på universitet att syns jag inte finns jag inte. Så nu ska jag se till att synas och så får ni komma ihåg att ni var en hjälp till det när ni ser vår reklam på tv om ett år eller två ;).
Tack igen killar!
Evelina, Style & Fun Stuff
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 10 av
12
2011-10-07, kl 08:21
Marcus Björk
Inlägg: 88
Jag har väldigt begränsad kunskap om detta men jag vet att det finns företag som bara sysslar med detta, men då kostar det antagligen extra mycket pengar.
Om jag vore du så skulle jag nog bara ta kontakt med tex TV4 och försöka ta reda på vilka produktionsbolag som gör dessa program. Sedan ta kontakt med dom.
Jag är inte riktigt på det klara med vad du ska vara rädd för? kör så det ryker eller som man sa när man var liten " frågan är fri".
Säg vad du vill göra:
-Hej, Jag vill promota min hemsida med roliga och snygga bakverktyg. Jag kan tänka mig att se till att ni får lite roliga saker om ni visar dem i programmet och jag vore jätteglad om ni kunde lägga adressen längst bak i programmet i eftertexterna.
Smyg inte, var säker på din sak. Dom fattar iallafall att du vill tjäna pengar på att sponsra dem.Du kommer INTE vara den första som ringer.
Du kan få 3 svar :
1,Ja, vad kul
2.Ja, det kostar/kontakta ....
3. nej, vi tar inte emot sponsring... ( inte så troligt svar faktiskt).
Om du får svar 2 eller 3 så kolla med flera. Vad har du att förlora? Att du måste göra ett gott intryck från början? När är "nästa" början? Det du kommer kunna att säga till dem om 6 månader kommer vara samma som du kan säga på måndag.
M
PS. tänkte på en sak till.. Lägg ut massa recept på internetsidorna som är avsedda för detta. Tryck en handuk eller liknande som du ser till är med på bilderna som du skickar in. Givetvis ska du visa så mycket prylar som möjligt. Tänk också på att ge recepten bra namn typ SNABB äppelpaj, ENKEL sockerkaka osv osv..Det viktiga är inte att de gillar just den saken du visar utan att de går in på sidan. Ds.
Marcus Björk
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat