Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Import av Smycken i små kvantiteter

Inlägg 1 av 7

2011-09-26, kl 11:18

StealMyStyle

StealMyStyle

Inlägg: 38

Import av Smycken i små kvantiteter

Hej!

Har ett företag där jag säljer egendesignade och handgjorda smycken på nätet, men funderar nu på att expandera nästa år. Det jag hade tänkt är att börja sälja importerade smycken med en lite rockigare touch blandat med moderiktiga smycken. Nu undrar ju jag om någon har tips på ställen man kan vända sig till som säljer i små kvantiteter?

Sen undrar jag om det är någon som redan importerar som har lust att berätta lite hur det går till?! Har hört att det ska vara ganska krångligt, med många regler, men när jag läste i en tidigare tråd här så verkar det inte svårare än att man betalar moms i Sverige och sedan tullavgift. Som sagt får ni gärna berätta om ni vet hur man går tillväga?

Sen undrar jag om man någonstans måste skriva på sin sida att det är importerat, eller om jag kan sälja det under mitt befintliga märke, men att jag skriver att det inte är min design och att de inte är handgjorda?


Tack på förhand!!

Steal My Style

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2011-09-26, kl 16:00

kleio

kleio

Inlägg: 43

Hej,
På Internet kan du hitta säkert många företag i hela världen som vill sälja sina smycken till vidareförsäljning - Googla!
När du importerar från EU betalar du inte någon moms - endast inköpspriser och ev. fraktkostnader.
När du importerar utanför EU blir det tullavgifter att betala (ingen moms), men det är oftast transportören som ordnar detta och du betalar alla avgifter till de sedan. Att importera är inte svårare än att handla från Sverige.
Du behöver inte skriva att det är import men om någon frågar är det bra att tala om i vilket land är smycken tillverkade. Om du köper produkter som är designade för dig kan du sälja under ditt märkes namn. Men inte om produkterna tillhör redan ett annat märke.

Hälsningar
Iwona
driva-webshop.se

Iwona Eriksson
*
Driva företag med sociala medier: driva-webshop.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2011-09-26, kl 16:32

daniel234

daniel234

Inlägg: 78

Hej StealMystyle!

Jag håller precis på att importera lite smycken. Kontakta gärna mig på [email protected] om du har några frågor eller om du kanske är intresserad av att få bilder på de jag importerar. Kan tänka mig att sälja vidare en del av det.

Mvh

Daniel

www.Trendystuff.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2011-09-27, kl 01:08

StealMyStyle

StealMyStyle

Inlägg: 38

Iwona: Jag är fullt medveten vad google är och vad det är till för. Men det är alltid en trygghet om någon eller några kan rekommendera företag, så att man vet att det funkar.

Tack för resterande svar. Det verkar ju inte allt för krångligt!

Steal My Style

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2011-09-27, kl 09:51

kleio

kleio

Inlägg: 43

Nadia, det är bra med rekommendationer, och företag som någon har testat redan. Men det är också bra att hitta något nytt och sälja det som säljs inte i Sverige - jag vet hur det är att sälja varor som säljs i nästan varenda butik - inte lätt..
Därför rekommenderar jag hitta någon producent som säljer inte till Sverige.
Lycka till!

Hälsningar
Iwona
driva-webshop.se

Iwona Eriksson
*
Driva företag med sociala medier: driva-webshop.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2011-09-27, kl 09:55

StealMyStyle

StealMyStyle

Inlägg: 38

Jag hade tänkt mig i så fall att köpa in smycken som är lite rockigare, vilket kanske inte säljs i varje butik. Men eftersom att jag vill kunna sälja det under mitt egna märke så kan jag ju inte köpa in från fabrik, enligt dig, så då får det bli att designa eget och hitta en fabrik som kan göra smyckena åt mig. Dock verkar detta vara ganska svårt att hitta, även med vår vän google.

Steal My Style

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2011-09-27, kl 20:39

textil

textil

Inlägg: 4

ta ett nr i indien 00919814801944 . fråga efter varnjit . säg du har fått nret från sumit. varnjit är min bror som kan hjälpa dig. han pratar flytande svenska

Inläggets betyg
Svara Svara med citat