Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hjälp med skatter osv!!! Nystartat företag

Inlägg 1 av 6

2011-09-13, kl 23:28

delshad

delshad

Inlägg: 9

Hjälp med skatter osv!!! Nystartat företag

Hej

De är såhär jag tjänar några pengar på appar... Jag får in mina pengar på mitt företagskonto. Därefter så skickar jag över min "lön" till mitt andra konto. Jag har lagt undan 33% till skatt från varje lön jag får in från apple.. Ska jag lägga undan mer och hur ska jag skicka över min lön på bästa sättet så det inte blir fel?!?!

Tacksam för svar och all annan information!

Mvh Delshad Kogi
Ny i företagandet

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2011-09-13, kl 23:33

delshad

delshad

Inlägg: 9

Vill tillägga att jag även bor hemma... Har även en dator som jag arbetar med och en mobiltelefon...

tack

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2011-09-14, kl 12:13

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Eventuellt kan inkomsterna från apparna betraktas som "hobbyverksamhet" om en del villkor är uppfyllda (självständighet, varaktighet och vinstsyfte). Man är då ej bokföringspliktig och behöver inte momsregistrera sig om omsättningen är under 30 000 kr/år.

Skatteverket har en broschyr SKV 344 om hobbyverksamhet:

http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2011-09-14, kl 13:13

delshad

delshad

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av: Ulf

Eventuellt kan inkomsterna från apparna betraktas som "hobbyverksamhet" om en del villkor är uppfyllda (självständighet, varaktighet och vinstsyfte). Man är då ej bokföringspliktig och behöver inte momsregistrera sig om omsättningen är under 30 000 kr/år.

Skatteverket har en broschyr SKV 344 om hobbyverksamhet:

http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html




Tack så mycket det vet jag men mitt problem är här att jag har tjänat dubbelt så mycket på sammanlagt 3 månader typ...

mvh delshad kogi

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2011-09-14, kl 13:48

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Det är väl ett kärt problem att hantera vinster!

Om du tänker fortsätta verksamheten i samma omfattning även i framtiden så bedriver du näringsverksamhet och måste följa de regler om bokföring m.m. som gäller.

Bokföringsnämnden har en liten skrift "om att föra bok" med en bra genomgång av vad som gäller:

http://www.bfn.se/info/AttForaBok-12.pdf

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2011-09-26, kl 11:11

ransgaard

ransgaard

Inlägg: 3

Tag gärna kontakt med oss på Ransgaard & Co. så kan vi hjälpa dig att utveckla dina affärer samt bistå dig i skattefrågor.

Mvh
RANSGAARD & Co.

RANSGAARD

Inläggets betyg
Svara Svara med citat