Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Upphovsrätt för offentliga handlingar

Inlägg 1 av 2

2011-02-14, kl 12:28

vineld

vineld

Inlägg: 2

Upphovsrätt för offentliga handlingar

I normalfallet saknar offentliga handlingar som bekant upphovsrätt men vad gäller om jag erbjuder en större samling digitaliserade handlingar mot betalning? Är detta fritt fram (en rad företag gör redan detta) och vilka rättigheter har jag gällande mitt andrahandsmaterial? Avbildningarna i sig (inscannade) kan inte vara skyddade förmodar jag men har vem som helst sedan rätt att i tredje hand använda mina uppgifter?

Låt säga att katalogskyddet är det enda skyddet jag har för mina handlingar. Detta innebär att efter femton år kan vem som helst ändå kopiera dessa och erbjuda i sin tur?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-08-09, kl 21:14

hagland

hagland

Inlägg: 1

Offentliga handlingar saknar inte upphovsrätt! Offentlighetsprincipen har inget med upphovsrätt, utan i Sverige en grundlagsstadgad rättighet att få ta del av allmänna offentliga handlingar. Att distribuera handlingar som du beskriver det, kan vara ett intrång i upphovsrätten. Du kan däremot ta betalt för "tjänsten" att tillhandahålla handlingar, men då bör du vara noga med att upplysa om att dessa kan vara upphovsrättsligt skyddade.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat