Inlägg 1 av
7
2011-08-07, kl 15:44
medjannis
Inlägg: 4
Bokföringsprogram för AB/revisor?
Hej!
Jag har startat ett AB i juli 2010. Jag har hittills skött bokföringen själv. Jag har också en revisor som ska göra årsredovisningen. Den första blir nu i slutet på året.
Jag funderar nu på ett bokföringsprogram för att lättare sköta periodiseringar och i framtiden även sköta årsredovisningen.
Mina frågor:
1. Är det någon som har något bra tips på bokföringsprogram? Kan man köpa ett nu och ha möjlighet att fylla i siffrorna från 2010 retroaktivt så att man har allt på samma ställe? T.ex. Visma adm 200?
2. Är det bättre att vänta tills denna årsredovisningen är klar och sedan påbörja nytt år 2012?
T.ex. om man köper Visam Eget aktiebolag? Eller har någon ett bättre förslag?
3. Hur går man tillväga om man sedan inte vill att revisorn sköter årsredovisningarna framöver? Är det bara att säga till eller måste man ta med det på bolagsstämman?
Tacksam för svar
Jannis
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
7
2011-08-11, kl 10:45
medjannis
Inlägg: 4
Tack, men jag vill sköta bokföringen själv. Bättre kontroll på allt då. Samtidigt är jag ute efter ett bra bokföringsprogram som kan underlätta dubbelarbetet.
Hälsningar
Jannis
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
7
2011-08-11, kl 15:55
CarolinL
Inlägg: 2
Hej,
Jag har haft eget företag i 4 år. Jag kör BL Adm från Björn Lunden. Enkelt, laddas hem från nätet, och lätt att få hjälp. Kostar runt 1000 lappen. Visma är mer krångligt. BL har väldigt mycket bra littratur för lilla egenföretagaren också.
Det går bra att göra som du säger retroaktivt lägga in händelser för 2010. Det är ju både ett krav och underlättar egen ordning och reda att lägga in allt under rätt period. Jag sätter mig alltid en gång i månaden och knackar in alla händelser. då hinner man inte glömma hur man gör och är hela tiden up to date med ekonomin i företaget. inte svårt och krångligt utan blir enkelt en snabb rutin.
Mvh
Carolin
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
7
2011-08-11, kl 19:44
medjannis
Inlägg: 4
Hej Carolin,
Tack för tipset. Ska titta på detta. Är det ett rent bokföringsprogram? Jag vill gärna sköta allt själv så inkl årsredovisningar och slutgiltig deklaration. Är programmet bra på periodiseringar och årsredovisning? Jag har kombinerad moms/momsfri verksamhet, det går bra det med?
Hälsningar
Jannis
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
7
2011-08-12, kl 08:42
drivrutiner
Inlägg: 31
Idag kan du ju bokföra via olika tjänster på nätet. Kostar från 49 :-/månad. Sedan har du ju även möjlighet att lägga upp ett eget crm system. Du behöver då ett webbhotell med fantastico, plesh eller ett liknande installations-script som grejar allting med ett par klick från kontrollpanelen. Kan dock vara svårt att hitta svenska översättningar så det enklaste är de tjänster du kan se på http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php
Här hittar du även gratis bokföringsprogram du kan använda till att börja med.
http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php -Bokföringsprogram http://www.webbgbg.se -Gratis e-butik
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
7
2011-08-12, kl 09:14
CarolinL
Inlägg: 2
Hej igen,
Ja, det klarar allt detta, jag har inte behövt be om någon hjälp, gjort årsredovisning, peridiseringar etc. Gå in på blinfo.se och ladda hem en demoversion i 30 dagar så kan du känna på det hela. Jag tycker det är en stor fördel att sköta sin administration själv - billigare och man får kontroll. De första månaderna tar det lite tid men sen går det på rutin. Jag har även köpt en del böcker från från BL som är väldigt pedagogiska och lätta att förstå. Lycka till!
Carolin
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat