Inlägg 1 av
5
2011-06-25, kl 19:14
Lilofant Design
Inlägg: 15
Inköp från Etsy/Ebay - Paypal och bokföring
Hittat en del saker som jag skulle vilja köpa in till mitt företag som jag hittat på bla Etsy och Paypal. I dagsläget har jag inte vågat köpa in då jag inte är säker på bokföringen.
Hur kan jag bokföra ett inköp från en privatperson? Jag får ju kvitto från Paypal att jag har betalat. Jag tänker på inköp utanför EU.
Måste man då betala tull och moms även om det kommer från privatperson?
(¯`?.¸(¯`?.¸? www.lilofant.se ?¸ .?´¯)¸.?´¯)
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
5
2011-06-26, kl 13:37
PerÖberg
Inlägg: 1918
Tull och moms gäller allt som kommer från land utanför EU.
Men det är upp till tullen att vara flexibel eller inte - ibland släpper de igenom varor som skickas som enstaka varor. Probelemt är att få säljaren att skicka med en faktura - där värdet skrivs in (samma som E-bay slutpris) plus en text "Item is seccond hand".
Avsändaren skall självfallet inte ta ut moms (VAT) å sin sida, men du betalar när det anländer.
Du bokför bara moms o tull om du betalar det, annars inte.
Svaret 100% UPA.
Lycka till.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
5
2011-06-26, kl 14:27
Lilofant Design
Inlägg: 15
Betalar jag då alltid in tull eller bara om tullen säger att jag ska betala? Handlar bara om enstaka saker som kostar ca 100-300 kronor per gång.
(¯`?.¸(¯`?.¸? www.lilofant.se ?¸ .?´¯)¸.?´¯)
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
5
2011-06-27, kl 00:24
PerÖberg
Inlägg: 1918
Svar UPA igen:
Tullen skriver själva så här:
Begagnade varor
När du köper en begagnad vara från en privatperson i ett land utanför EU betraktas det som import det vill säga att du måste betala tull och moms.
Tullen är mellan 0 - 20 procent och för de flesta varor är momsen 25 procent.
Tullen beräknas på det pris du har betalat för varan med tillägg för frakt och eventuell transportförsäkring. Momsen beräknas på varans pris inklusive tullavgiften.
Men sedan har vi verkligheten.
+Teoretiskt är du själv helt juridiskt ansvarig för att du betalar tull.
+I praktiken är det posten eller kurirföretaget (om varan kommer med postpaket eller kurir) som visar upp till tullen vad man har. Men jag vet av egen erfarenhet att det är långt ifrån alltid som detta resulterar i att de tar betalt tull och moms. Det finns troligen någon oskriven regler eller annan instruktion eller, jag vet inte vad, men som gör att de ofta släpper igenom det som de uppfattar som att det har ett lågt värde eller så. Viktigt att när du tar emot att du gör det i ditt företags namn och inte som privatperson - jag tror det är lättare om tullen uppfattar att du t.ex. fått ett varuprov.
+Teoretiskt kan någon sedan framföra att du inte betalt tull om något gått igenom otullat men (och sagt 100% UPA) så menar jag att om posten eller kuriren i sammarbete med tullen släpper igenom något så har man - då bör man kunna försvara sig.
Så det är bara att köra igång. Importera, se vad som händer. Tar de tull tar du upp det i bokföringen och drar av för det på samma vis du drar av inköpspriset på varan. Tar de ingen tull så låter du bli. Återigen sagt 100% UPA för det är du och inte jag som ... OK.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
5
2011-06-27, kl 15:54
Lilofant Design
Inlägg: 15
Tack! Det hela handlar om att köpa någon enstaka meter tyg lite då och då från utlandet. Så det handlar inte om att köpa in massor utan köpa in för att jag sedan kommer använda det genom att sy produkt i mitt företag.
Tack för jättebra svar och hjälpsam!
(¯`?.¸(¯`?.¸? www.lilofant.se ?¸ .?´¯)¸.?´¯)
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat