Vet inte riktigt om jag håller med dig om att det skulle vara riskabelt. För det första måste man vara realistisk. Inget företag kan garantera en första plats utan en massa humbug och annat vad det gäller att producera inlänkar o.s.v.
För det första tycker jag personligen att man ska satsa på att sidan i sig är sökmotorsoptimerad på själva domänen så att man har absolut bästa förutsättningarna som går. Där handlar det om att man måste ha stor kunskap om hur man ska agera. Visst, det finns absolut en rad tips på hur man ska göra men som jag sa i ett tidigare inlägg, det är helt klart en bättre investering att införskaffa en programvara för att mäta de mätpunkter som antas spela in eller att faktiskt hyra någon som kan det.
En sak jag däremot har svårt för det är de som kommer ranking med hjälp av inlänkar. Ibland har man inget val, det är sant, men det man får för pengarna är egentligen inget som någon vill ha. Kvalitén på de inlänkarna är oftast under all kritik och ett stort antal "fuskare" i branchen använder sig av sk länkfarmar och falska bloggar för att skapa inlänkarna. Kortsiktigt går det säkerligen att höja en ranking radikalt, vilket jag sett själv, men ser man det ur ett stort perspektiv så är faktiskt risken hyfsat stor att man faktiskt blir svarlistad på grund av det om man har otur och då är man riktigt "rökt".
Dock så är det ibland så att man måste köra en fuling och köpa tjänsten att någon gör en inlänkningskampanj. Se då till att bara betala för resultat och de sökord som du själv valt.
Om du/ni vill veta mer kan ni läsa lite på min blogg,
http://liquiddesign.se/index.php/blogg.html, så kanske det ljusnar lite. Jobbar en hel del med sökmotoroptimering men det är en djungel och som föregående talare sa, man ska passa sig för att köpa grisen i säcken och se till att den man jobbar med också är realistisk, håller sig till det som google, bing och övriga är ok och framför allt är transparent vad det gäller resultatet.
//A