Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Periodiseringsfond och stödområde?

Inlägg 1 av 3

2011-06-09, kl 05:47

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Periodiseringsfond och stödområde?

Ska lämna in min deklaration nu i veckan då jag fått uppskov. Jag driver en enskild firma och redovisar skatt + moms i samband med min deklaration 1 gång/år.

Hur kan jag få ner min skatt? Jag har hört talas om periodiseringsfond...vad innebär detta? Ska jag bokföra detta eller ska det bara fyllas i någonstans på min deklaration?

Jag bor i ett stödområde vilket gör att jag kan få en liten nedsättning av min skatt. Hur stort är beloppet i år och hur räknar man ut det?

Finns det något annat jag kan göra för att få ner min skatt som ska betalas i mars nästa år?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-06-09, kl 17:43

stifor

stifor

Inlägg: 386

Periodiseringsfond innebär att du minskar ditt resultat för aktuellt år med 30 %, fonden måste återföras senast inom 6 år.

Den regionala nedsättningen innebär att egenavgifterna minskar med 10 % av underlaget för egenavgifter (= firmans årsvinst), dock högst 18.000 kr.

En annan sak du kan göra för att minska skatten är avsättning till expansionsfond.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-06-09, kl 22:38

stifor

stifor

Inlägg: 386

Så här ska det vara när det gäller regional nedsättning:

Den regionala nedsättningen innebär att egenavgifterna minskar med 10 % av underlaget för egenavgifter (= firmans årsvinst - schablonavdrag för egenavgifter), dock högst 18.000 kr.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat