Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Vilka lagar gäller?

Inlägg 1 av 4

2011-05-21, kl 16:36

Starter

Starter

Inlägg: 1

Vilka lagar gäller?

Hej, jag har en webbutik som säljer elektronik varor. Jag har en kund som köpte en vara från mig nyligen, och påstår att skyddsplasten var till hälften bortdragen och tillbakasatt vid leverans.

Vilket ej kan vara möjligt, då vi skickar dem som helt nya. Problemet är nu att kunden skickat tillbaka varan och kräver pengarna tillbaka pga att kunden varit missnöjd med produkten.

Enligt våra köpvillkor gäller ångerrätten och öppet köp då varan fortfarande är i nyskick. Kunden har nu dragit bort skyddsplasten helt och hållet och senare satt tillbaka det. Skyddsplasten är även full med damm och ludd. Det vill säga ej i nyskick.

Nu undrar jag vilka lagar och regler som gäller i detta fall? Har kunden rätt att returnera varan och få pengarna tillbaka efter att ha brutit mot våra köpvillkor?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-05-27, kl 09:59

Företagarna

Företagarna

Inlägg: 14

Hej

Jag har bollat din fråga till våra jurister på Företagarna.
Detta blev deras svar, hoppas att det är till stor hjälp för dig.

Mvh

Art Lindström
Företagarna


I förevarande fall torde distans- och hemförsäljningslagen vara tillämplig. Ångerrätten på 14 dagar gäller från dagen varan tas emot och kunden får information om sin ångerrätt. Om kunden inte har fått information om ångerrätten före och efter köpet har kunden i stället ett års ångerrätt. Kunden kan ångra sig utan att ha hämtat ut varan men måste alltid meddela säljaren. Även om kunden inte har hämtat ut varan ska kunden betala returfrakten.

Lagen anger också att kunden har rätt att undersöka den inköpta varan. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den. Den springande punkten är således huruvida varan är att betrakta som ”i väsentligt oförändrat skick”. Som en allmän kommentar kan också noteras att noteras att konsumenter har ett starkt skydd i konsumentköplagen och annan lagstiftning till skydd för konsumenter.

Företagarna
Sveriges största organisation för småföretagare.
Vi arbetar för att ni ska lyckas.
Förenkla ditt företagande och sänk dina kostnader.
Kontakta mig om du vill veta mer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-05-31, kl 23:39

JaffeU

JaffeU

Inlägg: 20

Jag tyckte det var lite luddigt svar. Konsumenten har starkt skydd och får lov att förändra varan. Men detta gäller ju en bruten förpackning vilket gör att varan är förändrad på ett sådant sätt att den inte längre går att sälja?
Borde man inte kunna neka retur, och nu när varan redan är retunerad, neka till att ångerrätten inte gäller enligt förändring så den inte är säljbar längre? Vem skulle då betala frakten som åter skulle gå från säljare till köpare om köparen godtar förklaringen? Och vad händer om den inte gör det?

Sen till trådstartaren; Hur mycket pengar gäller det, en nöjd kund är värt mycket. Börjar den skriva negativit om dig på internet så skulle det dra ner ditt rykte redan från start.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-06-01, kl 08:52

Företagarna

Företagarna

Inlägg: 14

Hej

Vårt förslag är att man helt enkelt ringer in till vår rådgivning förfortsatt vägledning när det gäller så detaljerade frågor.

Annars så håller jag helt med att nöjd kund är värt mycket.

Mvh
Art Lindström
Företagarna

Företagarna
Sveriges största organisation för småföretagare.
Vi arbetar för att ni ska lyckas.
Förenkla ditt företagande och sänk dina kostnader.
Kontakta mig om du vill veta mer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat