Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Behöver grundläggande hjälp / företagsstart!

Inlägg 1 av 3

2011-05-31, kl 09:00

tompaco

tompaco

Inlägg: 2

Behöver grundläggande hjälp / företagsstart!

Hej!

Jag har testat min marknad lite försiktigt och fått de ganska klart för mig att min idé kommer hålla i längden, så nu är det dags att starta upp en enskild firma hade jag tänkt.. jag ska gå någon enklare företagskurs men tänkte att någon vänlig själ kanske vill hjälpa med lite ABC grunder och enklare förklaringar på en del frågor!

Jag importerar en hel del och mina idéer sprudlar, jag har verkligen mer idéer än någonsin och allt verkar i sin tur sälja när jag provar dessa på marknaden.

Lite snabba frågor:

1. När jag köper in en vara från utlandet, är det EXKL moms då? Dvs lär jag deklarera momsen och betala för det då, exempelvis, jag köper en klocka för 100 kronor (fri frakt), jag tullar på det.. ska det deklareras (25% moms) i efterhand då, antingen månadsvis eller årsvis?

Dvs om jag köper varor för 5000, ska de betalar 1250 kronor i moms tillslut då?

2. Vad är en bra tumregel att ta ut för att veta att det man säljer är en god affär? Har hört att man kan räkna bort 50% till skatt och övriga avgifter, dvs köper jag en klocka för 100 kronor, säljer den för 200 så får jag ut "cirkus" 50 kronor för den, kort och gott?

Gäller det alltså oavsett.. vi säger att jag köper en klocka för 100 kronor.. säljer den för 1000.. 450 kronor går mer eller mindre fortfarande till skatt / avgifter?

3. Vad är det jag behöver registrera när det gäller import? (jag köper inga märkessaker så jag är inte bekymrad över tillstånd!) Jag har redan nu alltid varit noga att betala för mig när det är tull. Införselavgifter och dylikt, det är en hel del avgifter märker jag, men det har jag räknat med!

4. Jag ska precis flytta och ligger mellan 2 jobb, har därför A-kassa just nu men börjar snart jobba som vanligt igen, det kommer vara en hobbyverksamhet i någon månad, men jag är helt säker på att jag kommer expandera snabbt..

Min fråga är då, har jag någon möjlighet att söka bidrag i någon form? Eventuellt för lokal om jag får för mig att vara på fast mark, eller gäller det bara arbetslösa?

5. När vi ändå är inne på bidrag, finns det någon som helst hjälp att få? Alla förslag är av stor tacksamhet.

Kort och gott, vill veta vad som gäller och hur det funkar med moms (hur man drar av den, när man får dra av den.. och hur moms funkar med import), hur man bokför på bästa sätt (har köpt ett mycket smidigt program på min iPad2 som heter Quicksale, där kan man lägga in sina varor och skapa fakturor som tydligen (enligt programskaparen) ska fungera som bokföringskvitton, dessa kan skickas direkt till kundens mail och det ser oerhört proffsigt ut).

Vad gäller marknadsföring så är jag välsignad och har ett jättebrett nätverk med folk som vill hjälpa mig som själv har lyckats bra i liknande försäljning.. Dom vill att jag ska lyckas, men dom har inte tid att hjälpa mig med detta då dom vet att det finns forum och kurser för detta som ger mycket mer hjälp.


En punktlista på vad jag gjort inför förberedelser:

*Testat marknaden
*Skapat en budget
*Webshop / namn / domän
*Registrerat mitt namn för 700 kr! :o)
*Skrivit en steg-för-steg plan (dvs i etapper vad jag ska köpa in, när jag ska köpa in det osv!)
*Registrerat mig här och bett om hjälp!
*Pratat med en rådgivare på AMS (gav mig inte den hjälpen jag hoppats på dock..)

Gud var rörigt allt de här blev, det är verkligen en miljon frågor jag har.. men det är lite ABC, väldigt enkla sätt och lite knep jag egentligen är ute efter, marknaden har jag som sagt fått hjälp med..

Jag är som sagt SÅ HIMLA TACKSAM för all hjälp jag kan få!

MVH
Tomas Söderström

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-05-31, kl 23:05

JaffeU

JaffeU

Inlägg: 20

Hej!
1. Du importerar exkl. moms, men i vissa fall måste du begära dem att dra av momsen och de ditt momsnummer. Momsen tillkommer sedan i Sverige.

2. Beror på bransch, våra kunder vill kunna lägga på 2-2,5. Vi brukar ge förmånligare avtal så det går även mer större pålägg. Jobbar som grossist inom heminredning.

Köper du en klocka för 100 kr inkl moms utgör momsen 20 kr. Ditt pris för klockan är 80 kr. Säljer du den för 200 kr inkl moms, så utgörs momsen av 40 kr. Du skall därför betala in 40-20 = 20 kr.
Som egenföretagare beskattas du på företaget överskott med egenavgifter som du kan få enligt akutell skattetabell.
skulle du sälja klockan för 1000 kr så hade 200 kr varit moms och du skulle betalt in 80 kr.

3. Se till att få en kontaktperson hos tullen, det underlättar. Annars är det tullverket och skatteverket som har med sakerna att göra. Självklart så ska du tänka på fraktalternativ så att de kan levereas till din dörr. Ha alltid ett öga på tillstånd, även om det inte är märkeskläder så kan de vara producerade med kemikalier som inte är tillåtna.

4. Jag har för mig, dock osäker, men tre månader behöver man vara arbetslös och man msåte ha fyllt 25 för att få "starta eget bidrag". Det kan du enkelt ta reda på genom att ringa arbetsförmedlingen.

5. Google är bästa verktyget. Kan finnas bransch-nichade bidrag.

Jag tycker du skall boka ett informationsmöte på skatteverket eller varför inte med alla myndigheter som du kommer beröras av.

Kostar inte namnet 900 kr att registrera och 700 för varje extra län?
Du behöver bankavtal och försäkringsavtal. Sedan beror det på vad du kommer göra men ett avtal med DHL är inte fel, sluter själv ett avtal med dem nu.

Jag är också som sagt ny, kan ha missat något eller så är jag ute och cyklar på någon punkt. Kontakta mig gärna på [email protected] om du vill byta erfrenheter och lösningar. Samarbete gällande import för frakten kanske inte är omöjlig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-06-01, kl 07:38

tompaco

tompaco

Inlägg: 2

Hej Jaffe!

Hur mycket tack som helst, då har jag rett ut några begrepp och grunder.

Heminredning, det är något min flickvän vill att jag ska ta del av i framtiden, verkar vara en ordentlig marknad, gäller bara att lägga fram marknadsföringen på rätt sätt! ;) (Det gäller ju allt iofs..)

Ok, jag importerar en hel del olika prylar och de mesta har änsålänge varit 2-3 produkter av varje sort, mest som test.

Dessa skickas dock som ett stort paket och vad varje vara egentligen kostar har jag lite problem att luska ut ibland då säljaren kan ge en mängdrabatt på hela "enhetspaketet" som ja beställt, hur redovisar jag det då?

Exempelvis: Jag köper 10 klockor, 10 halsband, 10 armband, 10 mobilskal, dessa kostar egentligen runt 2-3 dollar styck, men nu fick jag mängdrabatt på 15 dollar istället för 100 så betalade jag 85. Vissa ger ju inte individuell rabatt per enhet utan de är på hela beställningen.

Skriver jag bara det som ett inköp på 85 dollar där jag lägger på 25% på momsen, vilket (för tillfället) är det som ska redovisas?

Har kollat, de jag köper på är exkl. moms, vilket jag misstänkte, kan jag betala det direkt under månaden då?

Och eftersom de är exkl. moms så köper jag som sagt en klocka för 100 kr.. så betalar jag in 25 kr för de är väl 25%? Och då när jag säljer den så betalar jag moms på överskottet - mina 25, eller är jag ute och cyklar då?

Hur kan man få tag i dessa skattetabeller, vore bra att se en aktuell så man vet var man kan lägga sin prisnivå, x2-2.5 låter bra, det är relativt enkelt för mig att hålla priserna där.

Jag har ju varit pappa-ledig nu och är mitt i en flytt, därför så har jag inget jobb just nu, vid tillfället så är jag troligen arbetslös i 3 månader när jag väl flyttat, ska ringa och kolla med AMS, all hjälp är ju så tacksamt här i början, de ger mig en kick!

Visserligen är det bara 6 månader, men då jag förberett och testat och har allt liggande så är det bara köra då!

Sakerna jag skickar är inte särskilt stora, därför tror jag posten är en smart lösning i början, har köpt in stora lager vadderade kuvert från diverse butiker på nätet och fått dom för runt 2-3 kr styck, vilket är bra!

Och ja det stämmer, 900 kr hade jag ju betalat, inte 700.. ;) Bra att man har koll på sina utgifter ibland..

Min mail är [email protected] , jag ger gärna lite tips på mina erfarenheter, men jag är väldigt ny och mycket av det jag förberett hittills kan likväl vara fel och osmidigt, men måste börja någonstans.. :)

Hör gärna av dig och är återigen jättetacksam om man får 100% klarhet när det kommer till skatter och moms, hur man redovisar och när allt ska betalas.

MVH
Tomas Söderström

Inläggets betyg
Svara Svara med citat