Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Marknadsföring via bloggar?

Inlägg 1 av 10

2011-05-20, kl 14:53

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Marknadsföring via bloggar?

Hej!
I uppstarten av vår e-butik har jag nu funderingar på att använda bloggar som marknadsföring via tävlingar, bloggar som testar produkter osv. Tanken är givetvis att dra trafik till min e-shop. Mycket då jag vet att mina poteniella kunder är tjejer i ålder 18 - 30 år och dessa ofta läser bloggar med just deras intressen.

MEN jag har ju på senaste året hört hur mycket det har stormat kring bloggare och undrar lite vad det faktiskt är för lagar som gäller?

Att sätta ihop en intressant förfrågan vad också svårare än jag trodde. Hur mycket unika besökare bör bloggaren ha? Vad ligger faktiska annonspriser på? ÄR "sponsrade inlägg" faktiskt olagliga?

Kort och gott, vad ska jag som företag tänka på?

Tacksam för svar :)
Soliga hälsningar, Evelina

Evelina, Style & Fun Stuff

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2011-05-21, kl 10:18

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Att använda bloggar är en bra idé, dock så måste bloggaren tydligt skriva ut att blogginlägget är en annons ifall det är så att du betalar bloggaren för att skriva positivt om din produkt. Sponsrade inlägg är inte olagligt så länge man skriver ut att det är ett sponsrat inlägg.

När det gäller tävlingar så är det viktigt att det är just en tävling och inte bara en utlottning. Det skall alltså finnas ett moment i tävlingen som bygger på kunskap/kreativitet eller liknande. Man får alltså inte bara ha en tävling som bygger på att man anmäler sig till ett nyhetsbrev, då detta räknas som utlottning. Dom allra flesta tävlingar brukar därför avsluta med en rad för "Motiverar varför du ska vinna". Om du skapar en tävling tillsammans med en blogg, glöm då inte att registrera tävlingen på dom tävlingssajter som finns, exemplevis:
www.blienvinnare.com
www.tavla.se
www.tavlingsguiden.nu
www.tavlingar.se

Vilka produkter kommer du sälja i din webbutik?

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2011-05-21, kl 16:29

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Tack Paulsson!

Det gav mig lite mer insyn och förståelse! :) Vi kommer inrikta oss på två olika kategorier inom kreativa "tjejprodukter". Nageldesign för förlägning, förstärkning & dekorationer samt hobbyartiklar med betonggjutning, tvålgjutning, bakning mm.

Jag googalde runt mycket igår kväll för att hitta "skäliga ersättningar" så att man inte erbjuder bloggaren för mkt alt. för lite i gengälld mot vad hon/han kan generera i unika besökare men hittade egentligen inte så mycket matnyttigt.

Mvh
Evelina


Citat:

Ursprungligen postat av: paulsson

Att använda bloggar är en bra idé, dock så måste bloggaren tydligt skriva ut att blogginlägget är en annons ifall det är så att du betalar bloggaren för att skriva positivt om din produkt. Sponsrade inlägg är inte olagligt så länge man skriver ut att det är ett sponsrat inlägg.

När det gäller tävlingar så är det viktigt att det är just en tävling och inte bara en utlottning. Det skall alltså finnas ett moment i tävlingen som bygger på kunskap/kreativitet eller liknande. Man får alltså inte bara ha en tävling som bygger på att man anmäler sig till ett nyhetsbrev, då detta räknas som utlottning. Dom allra flesta tävlingar brukar därför avsluta med en rad för "Motiverar varför du ska vinna". Om du skapar en tävling tillsammans med en blogg, glöm då inte att registrera tävlingen på dom tävlingssajter som finns, exemplevis:
www.blienvinnare.com
www.tavla.se
www.tavlingsguiden.nu
www.tavlingar.se

Vilka produkter kommer du sälja i din webbutik?



Evelina, Style & Fun Stuff

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2011-05-25, kl 21:07

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Citat:

Ursprungligen postat av: evelinaaxelsson

Tack Paulsson!
Jag googalde runt mycket igår kväll för att hitta "skäliga ersättningar" så att man inte erbjuder bloggaren för mkt alt. för lite i gengälld mot vad hon/han kan generera i unika besökare men hittade egentligen inte så mycket matnyttigt.



Jag skulle ha börjat med att söka "testpersoner", bloggare som vill testa produkterna och skriva om dem. Därefter kan du leta efter bloggare med bra trafik som kan tänka sig skriva om produkterna mot betalning.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2011-05-27, kl 10:22

Företagarna

Företagarna

Inlägg: 14

Hej

Gå in på blogglovin.com och titta. Där har du en hel del bloggar att välja på, sen ser du även hur många unika besökare de har. En vän till mig driver den hemsidan så om du behöver hjälp med att fråga hur mycket det kostar för att synas där så kan jag kolla upp det till dig.

Mvh
Art Lindström
Företagarna

Företagarna
Sveriges största organisation för småföretagare.
Vi arbetar för att ni ska lyckas.
Förenkla ditt företagande och sänk dina kostnader.
Kontakta mig om du vill veta mer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2011-05-27, kl 11:03

Företagarna

Företagarna

Inlägg: 14

Skrev fel det ska vara bloglovin.com

Företagarna
Sveriges största organisation för småföretagare.
Vi arbetar för att ni ska lyckas.
Förenkla ditt företagande och sänk dina kostnader.
Kontakta mig om du vill veta mer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2011-05-29, kl 18:05

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Citat:

Ursprungligen postat av: paulsson

Jag skulle ha börjat med att söka "testpersoner", bloggare som vill testa produkterna och skriva om dem. Därefter kan du leta efter bloggare med bra trafik som kan tänka sig skriva om produkterna mot betalning.



Det är här jag inte vet om juridiken, det har ju vart mycket prat om att den typen av sponsring är otillåten? Annars är det nog så jag tänkt mig. Min tanke är att synas så mycket som möjligt på olika sätt där jag tror mina kunder finns samtidigt precis runt själv releasen. Jätte tacksam för visat engagemang :)

Evelina, Style & Fun Stuff

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2011-05-29, kl 18:06

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Citat:

Ursprungligen postat av: Företagarna

Hej

Gå in på blogglovin.com och titta. Där har du en hel del bloggar att välja på, sen ser du även hur många unika besökare de har. En vän till mig driver den hemsidan så om du behöver hjälp med att fråga hur mycket det kostar för att synas där så kan jag kolla upp det till dig.

Mvh
Art Lindström
Företagarna



Hej! Jag går in och kollar det direkt, jätte tacksam för att ni orkar engagera er i min okunskap :)

Evelina, Style & Fun Stuff

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2011-05-29, kl 18:26

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Citat:

Ursprungligen postat av: Företagarna

Skrev fel det ska vara bloglovin.com



Jag har kikat lite och en tanke slog mig - kan man "efterlysa" bloggar som är inriktad på just det vi kommer sälja? För att prova, tävlingar osv..

Säg bakgrjeor. Jag går in på mat och dryck men de flesta är ju breddade med mestadels mat. Hur hittar jag de stora bloggarna som bakar mycket då?

Mvh
Evelina

Evelina, Style & Fun Stuff

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2011-05-29, kl 20:39

Företagarna

Företagarna

Inlägg: 14

Hej

Jag tror nog att du får gå in på mat och dryck, ta ut de bloggar som bara handlar om bakning. Såg dock inte så många som bara har bakning på sin blogg, men det fanns några.

Mvh
Art Lindström
Företagarna

Företagarna
Sveriges största organisation för småföretagare.
Vi arbetar för att ni ska lyckas.
Förenkla ditt företagande och sänk dina kostnader.
Kontakta mig om du vill veta mer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat