Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

egna uttag och skattuppskov

Inlägg 11 av 16

2011-03-14, kl 10:22

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej Inhaler och andraFörst, siffrorna är en förenklad beräkning. Jag har jobbat med bokföring och redovisning i 20 år, och är civilekonom. Jag skulle kunnat gå in på mycket mer komplexa förklaringsmodeller, men då krävs en del ekonomiska kunskaper som jag tror att David kanske inte har.Sedan...Vad menar du med överskott???Vinst och överskott är samma sak. Enligt rent ekonomisk terminologi är intäkter - kostnader = vinst/förlust. Gör du förlust betalar du ingen skatt.Jag tycker det är ett riktigt farligt uttalande du gör när du säger "första tiden förväntas du inte betalas skatt då du behöver köpa in inventarier med mera". Det är i och för sig sant att man i början av en verksamhet oftast gör förlust, men om du tittar på det jag skrivit i tråden har jag inte alls diskuterat vilken vinst verksamhet kommer att göra - det har väl inte jag en aning om! Det jag skriver om är beskattningen av vinst och blir det ingen vinst så blir det ju ingen skatt. Sedan, inköp av inventarier över 20.000 och livslängd minst 3 år, får du inte kostnadsföra på en gång. Enligt skattereglerna får du kostnadsföra max 30% första året.På vilket sätt är ca 50% beskattning på vinst under 400.000 missvisande?.Du kan kontrollera mina uppgifter på skatteverket om du vill. Egenavgiften är 2011 28,97%. Men observera att den är en påläggsprocent, vilket betyder att marginalprocenten blir inverterad. 25% är vad Skatteverket tillåter som schablon avdrag i deklarationen, och den stämmer på ett ungefär med den slutliga skatten. Ett enkelt räkneexempel: Om du har 100 i vinst, och drar av den schablonmässiga egenavgiften 25% får du 75 kvar. Ta nu egenavgiften 28,97% så får du 21,73. Alltså inte riktigt 25 vilket beror på att egenavgifterna sänkts något så att modellen inte går ihop 100%, men diffen är åt rätt håll, dvs om du räknar så här lägger du undan 2,27 kronor per hundra mer än vad som behövs, men det är bra att ha den säkerhetsmarginalen. Sedan betalar du källskatt på din inkomst INTE på vinsten. Dvs skatten betalas på beloppet efter att egenavgiften dragits av, dvs 75 i mitt exempel. Jag räknade med 33% skatt, vilket är en skattesats som räcker till de flesta kommuner. Om din kommun har högre skatt ,så har du ett par kronor till godo på egenavgiften. Anledningaen att jag nämner 400.000 kronor som gräns är att värnskatten kommer in, se brytpunkterna kopierade från Skatteverkets hemsida. Jag såg att jag i tråden ovan skrev vinst istället för inkomst. Det var fel, du kan ha en vinst på 500.000 innan värnskatten kommer in eftersom du får dra av 25% i schablon först. (egentligen lite mer ändå pga grundavdraget, men vi komplicerar inte mer)Nedre brytpunkt:  395 600 kr (20 %)
Övre brytpunkt:  560 900 kr (25 %)Notera att mina siffror är avrundade för grov beräkning som jag generellt gör löpande med bara en snabb blick på resultaträkningen. Men om man följer den beräkningen hamnar man inte alltför fel. Jag har träffat en hel del egna företagare som inte haft koll och sitter med en gigantisk kvarskatt, tex för att de trott, precis som du Inhaler, att inköp av inventarier sänker vinsten fullt ut.Som avslutning vill jag säga att ifrågasättande av vad som skrivs i tråden är väldigt bra, men Inhaler du bör ha lite mer på fötterna 

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 16

2011-03-14, kl 11:10

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej igenKom på en sak till...Inhaler, du skriver att det beror på bolagsform.Ja, tankesättet skiljer beroende på bolagsform - jag skrev redan tidigare i tråden att jag utgår från att David har enskild firma. Dock skall sägas att oberoende av bolagsform stämmer procentsatserna rätt bra. Arbetsgivaravgifterna i AB är 31,42% istället för egenavgifterna 28,97%. Källskatten är den samma oavsett bolagsform. Den stora skillnaden är att ett AB betalar arbetsgivaravgifterna, medan det är du själv som betalar egenavgifterna.  Den andra stora skillnaden är att i AB är du tvungen att betala in arbetsgivaravgift och källskatter på den lön som tas ut - av dig eller anställda. Skulle du ha anställda i enskild firma betalar firman arbetsgivaravgift och drar av källskatt för dem precis som ett AB. Skattemässigt är du anställd i AB, precis som vilken annan anställd som helst. Sedan får bolaget betala 26,3% i bolagsskatt på den vinst bolaget gör. Ett AB är en juridisk person och skattesubjekt, vilket en enskild firma inte är.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 16

2011-03-14, kl 14:35

Inhaler

Inhaler

Inlägg: 17

Hej Entreprenören.

Mkt bra formulering i inläggen.

Jag återkommer om matematiken.

Vad arbetar du med ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 16

2011-03-14, kl 15:18

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej InhalerJag var till för två månader sedan ekonomichef på en redovisningsbyrå. Har gått in i den berämda väggen, och är nu sjukskriven. Därav har jag tid att sitta och skriva inlägg på den här siten... ;-)Det funkar som avkoppling för mig, jag har ett väldigt stort intresse av ekonomi och företagande, så därför är det kul att diskutera ekonomifrågor på ett lite lättsammare forum än vad jag gjort på jobbet.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 16

2011-03-14, kl 15:32

Inhaler

Inhaler

Inlägg: 17

Hej.

Jaha .. :)
Jo det förstår jag.
Det är nog bra att göra ett uppehåll då och då från arbetet.
Du funderar inte på att hoppa på ngt nytt eller du kanske trivs för övrigt på jobbet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 16

2011-03-14, kl 20:08

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

HejJo, intressant att du frågar. Jag håller som bäst på att fundera kring vad jag vill göra. Vi är 4 stycken som är på g att starta ett åkeri, vi får se om det blir verklighet. Jag har CE kort sedan gammalt innan jag började plugga och det skulle vara skönt att sitta ute på vägarna och slippa stressa. De flesta ikring mig undrar vad tusan jag håller på med, gå från ekonomichef till lastbils chaffis, men jag tycker det skulle vara helt underbart att slippa all press som tex personal innebär. Jag hade 8 medarbetare underställda mig och det innebär en viss press, även om jag måste säga att min personal var helt suverän.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2