Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Hur fungerar generalagentur?

Inlägg 1 av 3

2004-11-27, kl 16:43

username

Claudia

Inlägg: 7

Hur fungerar generalagentur?

Hej,
Om man ska jobba som generalagent för en eller flera produkter vad ska man tänka på? Vilket ansvar skulle jag ta på mig och vilka ansvar skulle tillverkaren ha? Finns det risk att producenten gå förbi generalagenten? Kan man i avtalet förhindrar tillverkaren att göra det ? Finns det några fallgruppar som man ska akta sig för?

Jag skulle uppskatta all info jag kan få från er
Mvh,
Claudia

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-11-27, kl 19:07

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Producenten kan inte gå förbi sin generalagent om det finns exlusivitet i agentavtalet. Däremot löper väl inte avtalet föralltid så när du jobbat upp marknaden så kan producenten själv "ta hem" sin marknadsföring. Efter vad jag förstår av en fråga du har på annat ställe så är det livsmedel det handlar om och i den branschen så är det inte så ovanligt att man från producenthåll byter säljbolag. Det är några år sedan jag hade med den branchen direkt att göra och det är möjligt att det ser lite annorlunda ut idag när det inte längre bara är ICA och KF som styr marknaden. Problemet med livsmedel (och det som gör producenterna missnöjda med säljbolagen) är att det inte är kundefterfrågan som styr möjligheterna att sälja, utan huruvida grossisterna vill lista en eller inte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-11-29, kl 17:02

username

Claudia

Inlägg: 7

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej,
Om man ska jobba som generalagent för en eller flera produkter vad ska man tänka på? Vilket ansvar skulle jag ta på mig och vilka ansvar skulle tillverkaren ha? Finns det risk att producenten gå förbi generalagenten? Kan man i avtalet förhindrar tillverkaren att göra det ? Finns det några fallgruppar som man ska akta sig för?

Jag skulle uppskatta all info jag kan få från er
Mvh,
Claudia


Tack Karin för ditt svar. När du säger ta hem sin marknadsföring menar du att det är tillverkaren som betalar för marknadsföringen i det landet generalagenten är aktiv?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat