Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Slippa gå igenom Manpower, skapa eget bolag ??

Inlägg 1 av 3

2004-11-26, kl 12:29

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 2

Slippa gå igenom Manpower, skapa eget bolag ??

Hej

Efter en långtid här på företaget som vikariat och anställnings stop så säger nu facket nej till yttligare en förlängning. I stället vill nu bolaget ta in oss som konsulter genom Manpower om nu facket går med på detta ?.. Hellre att jag tar en förlängning av något slag än att gå arbetslös.

Det jag undrar om, är det möjligt att skapa ett eget bolag i stället för att gå igenom manpower.

I så fall hur går man tillväga och vad finns det för risker med detta ????

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-11-26, kl 19:03

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du kan vara din egen företagare i form av firma. En gång på 60-talet hade jag en företagskund som stred för det som nu tillåtet , skrivbyrå. Bli din egen det är alltid en utmaning. Om du behver några startråd kan du vända dig till mig. Lycka till!LarsAbi DesignStart av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-11-28, kl 13:01

username

Lars
Larsson

Inlägg: 23

Det bästa är om du kan ha en deltids anställning med fast lön (ex. två dagar i veckan) och driver firman vid sidan av. Då skaffar du FA-skatt hos skatteverket (företag OCH anställning).

Men när det gäller företaget du jobbar på så är det tragiskt att man inte vill anställa. Facket är till för att skydda dina rättigheter. Tydligen har företaget ett stort behov men vill inte anställa, kan vara en tankeställare om hurvida din arbetsplats är ett bra ställe att jobba på. Hur som helst, de kanske nappar på deltidsanställning istället för fast.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat