Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Inköp

Inlägg 1 av 3

2011-01-31, kl 22:18

Fotografdanneforslin

Fotografdanneforslin

Inlägg: 1

Inköp

Hej!Jag har startat en enskild firma som fotograf nu efter nyår och frågorna hopar sig.I fjol våras köpte jag in kompletta studioblixtar och bakgrunder och nu är fråga om jag kan lyfta momsen på varorna som jag använder i min fotostudion.
- Är det möjligt och kan man bruka sitt "privata bankkonto" tills man har fått klart med bankgirot med banken om man ska skicka/betala en faktura?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-02-01, kl 00:42

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Nu är jag inte redovisningsexpert så reserverar mig för det. Jag har för mig att du kan lyfta in varor och inköp du gjort som är tänkta att använda i ditt företag en viss tid innan den faktiskt registreringen, men har för mig att det handlar om kanske 6 månader, så om du köpte dem privat våren 2010 kan det vara värre om du registrerade bolaget nu.

Det bör dock vara fullt möjligt att använda sitt privata bankkonto. Du bokför då försäljningen direkt mot "Eget Uttag" ist för mot "bank". På samma sätt bokför du när du betalar med dina privata pengar för något som är till företaget som "Egen Insättning".

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-07-24, kl 23:54

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

året före registrering får dras av mot kommande vinster.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat