Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Registerad som något, kalla sig något annat?

Inlägg 1 av 4

2011-01-27, kl 16:43

johanhakansson

johanhakansson

Inlägg: 16

Registerad som något, kalla sig något annat?

Letade leverantörer idag och var inne på en reklamsida som heter och har hemsideadressen http://www.argonova.se. När kan slår upp dem på allabolag.se är bolag egentligen registrerat som Visiondesk i Sverige AB.

Min fråga är: Kan man registrera företaget som t.ex Johan Håkansson Holding AB och senare skaffa domän och kalla företaget nått annat.

Jag frågar för att jag vill gärna, jag vet att man inte ska det, registrera hemsida och fixa med loggor och annat INNAN AB är registrerat.

Tack

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-01-27, kl 17:06

Jens Halvarsson

Jens Halvarsson

Inlägg: 4

Hej Johan, Din fråga är väldigt bra och jag har själv haft denna fundering ganska nyligen. 
Jag hade själv hört talas om något som kallades ”skyltnamn” där man på pappret har ett namn men mot kund heter något annat.Svaret jag fick av bolagsverket var följande: 
Det finns inget som heter skyltnamn, om du vill använda dig av ett annat namn än det du registrerat bör du därför ändra ditt företagsnamn eller upprätta en bifirma.Om du inte registrerar det varumärke du representerar finns risk att någon annan gör detta, eller redan har registrerat. Vilket innebär att du kan bli stämd.Men, vad gällande domännamn behöver dessa inte ha någon koppling till det företagsnamn du registrerat.Alltså borde du kunna representera din domän som i sin tur ägs av ditt företag?

// Jens Halvarsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-01-28, kl 09:52

johanhakansson

johanhakansson

Inlägg: 16

Tack! Då kör vi på! :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-01-31, kl 11:46

Nils Åberg

Nils Åberg

Inlägg: 13

Hej,En person eller ett företag kan i princip ha hur många domännamn som helst och det krävs enligt nuvarande regler (i vart fall under .SE) inte någon anknytning till firman för att få registrera ett ledigt domännamn. Däremot kan det vara en stor fördel att ha en firmaregistrering eller ett varumärke som motsvarar domännamnet om det senare skulle bli tvist om domännamnet.Eftersom det är "först till kvarn" för domännamn som gäller, är det ofta lämpligt att så snabbt som möjligt registrera ett ledigt domännamn, alltså också innan man har ett motsvarande firmanamn eller varumärke. Det gäller dock att se upp för att domännamnet inte innebär intrång i redan existerande varumärke. Efter att du har registrerat domännamnet är det som sagt bra, om än inte alltid nödvändigt, att registrera ett varumärke, firma eller bifirma som motsvarar det tidigare registrerade domännamnet.MvhNils

Nils Åberg, advokat
[email protected]
telefon: 08-522 532 00

Inläggets betyg
Svara Svara med citat