Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring av mobil + gym, hjälp uppskattas!

Inlägg 1 av 6

2011-01-12, kl 12:39

Peleee

Peleee

Bokföring av mobil + gym, hjälp uppskattas!

Har nu två saker jag är lite osäker på gällande bokföring av.
1. Bokföring av mobil,
Beställt en mobil, till en fast konstad på 2999:- + en förhöjd avgift på 120 kr i månaden, som tillkommer mobil räkningen. Mobilen kommer inte förrän om 6 veckor. 
Hur ska detta bokföras? 
Gissar att den fasta kostnaden blir en leverantörsskuld tills jag fått mobilen, sen går mobilen in under inventarier? 
Hur ska jag deklarera den förhöjda avgiften varje månad tillsammans med mobil räkningen? 

2. Eftersom man har goda hälsovårdsmöjligheter, så lurar jag på hur man får mest ut utav de. Träningskort på gym kostar 3000 per år, får jag lyfta momsen på detta? Och är denna summa skattefri? 
Kan man ta hela summan på företaget som skattefri hälsovård? 
Det är ett aktiebolag det handlar om.
Jätte tacksam för hjälp, väldigt osäker här i början av företagsstarten! 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2011-01-15, kl 20:26

stifor

stifor

1. Bokföring av mobilJag antar att mobilens pris var inkl moms och att du använder fakturametoden. När du får fakturan bokför du:Debet 5410 Förbrukningsinventarie......................2399,20Debet 2641 Ingående moms....................................599,80Kredit 2440 Leverantörsskuld.................................2999,00
När du får mobilräkningen bokför både samtal och förhöjda avgiften på Mobiltelefoni (momsdelen bokför du som ingående moms).
2. TräningskortDu får lyfta momsen och hela beloppet är avdragsgillt, dvs du bokför det som en kostnad för aktiebolaget.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2011-01-17, kl 08:43

Peleee

Peleee

Hej igen,Var lite otydlig tidigare, får skylla på mycket jobb och trötthet:) Priserna är exkl moms och jag redovisar via faktureringsmetoden. Mobilen är bunden i 18 månader med en förhöjd avgift. Som jag förståt det ska mobilen bokföras enligt följande: Debet 5410 Förbrukningsinventarie......................2999 + moms.Debet 2641 Ingående moms.................................... ska endast dras på förbrukningsinventarie och inte på det sammanlagda värdet av mobilen i slutändan? Kredit 2440 Leverantörsskuld.................................= 120 * 18 månader +moms ?På varje faktura ska den ingående momsen lyftas, samt kostnaderna fördelas till:Debit 2440 leverantörsskulder.......................... 120 + momsDebit ingående moms.........................................Samt konto för telefoni som står för själva abonemangsdelen i fakturan.Stämmer detta? Tack för hjälp!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2011-01-17, kl 09:24

Peleee

Peleee

Ytterliggare en fråga...Då jag inte mottagit mobilen än, och kostnaden på 2999:- är preliminärt reserverat belop hos min bank, ska då jag bokföra detta som en leverantörsskuld innan jag mottagit mobilen och betalningen godkänts. Och därefter boka av kostnaderna till förbrukningsinventarier. Eller ska jag bokföra denna kostnad då jag motagit mobilen och kostnaderna har "släpps" som förbrukningsinventerier.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2011-01-23, kl 20:08

MolPadia

MolPadia

Hej, Stig
Jag  vill bara fråga hur man resonerar  när man ska bokföra en  sådan utgift ( om man köper ett träningskort): är det 
skattepliktig förmån eller ..?  Och vilken kontogrupp ? 76? 73?  Jag har
upptäkt att jag har missat den här delen... Tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2011-01-23, kl 23:56

stifor

stifor

Peleee, du ska inte bokföra något du köper förrän du får en faktura eller kvitto.
Leverantörsskuld är ett konto du ska använda endast ifall du bokför enligt fakturametoden och beloppet ska då krediteras levskuld-kontot när fakturan anländer och debeteras kontot när fakturan betalas.
MolPadia, Träningskort kan du bokföra som en kostnad ifall du har ett AB, inte om du har enskild firma. Kontogrupp 76 är lämplig.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat