Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Samarbete eller inte?

Inlägg 1 av 6

2010-12-23, kl 01:20

Annica

Annica

Inlägg: 5

Samarbete eller inte?

Jag designar smycken och producerar vissa själv, och vissa har jag en kontakt i Kina som hjälper mig med. Jag säljer smyckena på flera olika sätt, bla webbshop och i butik. Smycken kan jag, marknadsföring däremot verkar man kunna lägga hur mycket pengar som helst på utan resultat. Jag har verkligen noll koll på det, och har heller ingen tid att sätta mig in i det. (jag har en del stamkunder nu, genom (kompisens kompis kompis mammas moster etc *ni fattar*,  men jag vill ju växa).

Funderade på om man skulle kunna samarbeta med någon som är kunnig inom webbshop och marknadsföring? Är det dumt eller bra? Jag har inte mycket övers till lön, startade för bara någon månad sen. Jag vill ju inte heller byta namn på företaget, och jag vill ha det "sista ordet". Vem vill ha ett samarbete efter de villkoren, ehe.
 Fast jag vill ju ändå ha ett nära partnerskap...  inte någon som sitter med 100 olika partners. Det ska vara någon med idéer och som tror på mig/oss, för det gör jag.
Kan man kanske använda sig av provision?

Kom gärna med förslag! Är jag helt ute o cyklar?


http://www.pearlsofanca.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2010-12-23, kl 01:55

Annica

Annica

Inlägg: 5

oj, kanske postade detta under fel forum?
Iaf, vågar inte skriva så mycket här om mina idéer, men jag började göra smycken till mig själv (och i present till andra), sen under bara ett år så blev efterfrågan så stor så att jag inte kunde hålla det på hobbynivå längre, utan bestämde mig för att köra fullt ut.
Kanske skulle tillägga att det går framåt, på bara en månad har jag fått ut smyckena i 2butiker samt att ett smycke har varit med tv på rapport (nyhetsuppläsare som köpt smycken av mig).
Jag har gått mode/design på gymnasiet och jobbat som textillärare i 3år, är framåt som person och tar för mig.

Min vision är att jag ska kunna designa smyckena, sen ska resten produceras i tex Kina. Jag vill främst ha ut dem i butiker, men även sälja via nätet.

Har sådan beslutsångest. Driver jag det själv vet jag att jag jobbar ihjäl mig, kanske säljer mindre, men då är det mitt och vinsten går till mig.
Samtidigt så kanske jag säljer mer, växer, men "måste" dela med mig av framgångarna, av mitt koncept, om jag samarbetar med någon.

Sånt här håller en vaken på nätterna ;)      Har fått en förfrågan om samarbete, därav frågan, men då skulle det inte vara min firma längre.




http://www.pearlsofanca.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2011-01-10, kl 19:49

patriknr4

patriknr4

Inlägg: 4

Hej!

Billigast är nog att läsa lite om marknadsförings tips för att få fler att hitta din webshop.

Jag är själv aktiv inom marknadsföring och jag har ett par förslag:

- Facebook. Det är mycket billigare än vad folk tror att annonsera på FB. Där kan man nästan fylla på som ett kontantkort där du väljer att du kanske vill annonsera för 300 kr om dagen (man väljer summan själv) och sedan kan du välja kön, län, ålder med mera för att hitta din målgrupp. Du kan välja att betala antingen via klick (CPC) eller via sidvisning. Ju mer du betalar per klick/sidvisning desto oftare visas din annons. Det bästa är som sagt att du kan lägga ett tak på tex 300 kronor under en viss tid så att pengarna inte springer iväg.

- Affiliate. Det finns mängder med Affiliateföretag i Sverige (Tradedoubler, Affiliator, IQ Medier) som jobbar med internetannonser. Där kan du ta kontakt med något av dessa företag och starta en annons hos dom. Då fungerar det så att dom har mängder med hemsidor i sitt nätverk som får möjlighet att använda dina annonser (där har du tex mängder med bloggar som passar ju sin målgrupp). Det är viktigt att du väljer att betala per CPA (Cost Per Action) som betyder att företaget (affiliateföretaget) och den som viar din annons (hemsida eller blogg) får betalt per köp (en viss %)




Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2011-01-11, kl 13:09

LÅWebbyrå

LÅWebbyrå

Inlägg: 15

 Hej Annica,

Mitt råd är helt klart att satsa på Sociala medier och Google Adwords, inte en partner som tar en del av företaget.

Jag skickar över ett mail åt dig med detaljer.

Mvh Thomas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2011-01-30, kl 00:55

FotografGBG

FotografGBG

Inlägg: 3

Hej! på mitt förra jobb blev jag "kastad" ut i marknadsföringsvärlden och hade ingen erfarenhet och ingen att fråga så var jag faktiskt lite fräck och ringde till företag som jag såg annonserade där jag funderade på att annonsera... Jag frågade dom rent ut vad dom tyckte om resultatet och dom flest var väldigt vänliga och hjälpsamma.
Jag hade tre helt olika butiker som jag upptäckte hade tre helt olika marknadsföringsbehov så det blev mycket att "testa sig fram" och det jag lärde mig var att det är inte alltid hjälper att slänga ut massa pengar på reklam om inte reklamen kommer till just DINA kunder. Din målgrupp... Jag vet inte om du har en klar bild av vilken din målgrupp är annars är ett mycket gott råd att sätta dig ner med papper och penna och räkna ut det... Sen blir det lättare...
Nu när jag startat eget och det är dags för mig att marknadsföra mig utnyttja mycket av det nätverk jag byggt upp. "Kliar du min rygg så kliar jag din" så att säga. Jag kommer förmodligen annonsera på Facebook av just den anledningen att där kan jag styra så att min annons visas för dom som t.ex. kryssat för att dom är intresserade av inredning när jag annonserar om mina designmålningar.
Hör gärna av dig till mig. Jag delar gärna med mig av det lilla jag vet... ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2011-01-31, kl 13:43

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Jag tycker inte att du behöver ge upp din egen vilja eller ditt eget företag bara för att du själv känner dig osäker på marknadsföringen. Du ska inte heller behöva fundera över ifall du har pengar till en extra lön, för speciellt i början behöver inte marknadsföring vara en heltidstjänst. Det finns många sätt att marknadsföra sig för en billig peng, du har redan fått en del råd och tips i denna tråd, men det finns alltid fler sätt. Jag har under åren lärt mig att man ska göra det man är bäst på, i ditt fall är det smycken. I mitt fall är det att hitta sätt att nå ut och utveckla affärsidéer och marknadsföring och se till att det blir utfört till en bra peng.

Hur gärna jag än skulle vilja skriva ett långt inlägg om allt du kan ta dig för och hur du ska gå vidare så har jag på senare insett att det egentligen är att ge bort min huvudsakliga kompetens gratis. Därför får du gärna kontakta mig via ett privat meddelande här så kan vi titta på om/hur vi kan gå vidare på ett sätt som är förmånligt för båda parter.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat