Inlägg 1 av 3
2010-10-14, kl 10:35
Färdtjänst ide
Hej!
Jag har stora funderingar ang att starta upp ett mindre taxiföretag/färdtjänstföretag, som enbart ska vara inriktat på att köra färdtjänst åt min kommun.
Jag ska själv inte köra utan tänker anställa några stycken personer för det. Men jag är ny på detta område, och försöker sammla på mej så mycket information som föjligt.
För att ha så låga kostnader som möjligt hade jag tänkt att Inte ha någon lokal, utan att när en anställds skift börjar utgår han/hon direkt ifrån hemmet. Och börja i liten skala med 4-5 man, och sedan
förhoppningsvis utöka med tiden.
Avtal med kommunen är givetvis ett måste vid uppstarten om antal kunder/beställningar.
Jag hade även tänkt att dom anställda i början kör med sina egna bilar. Och att jag sedan köper in bilar eftersom. Är det ett rimligt upplägg?
Även av kostnads orsak ska Företaget till en början startas upp som en enskilld firma. För att sedan göras om till ett AB.
Jag själv saknar för närvarande taxilegitimation och tänker ta allt inom den administrativa delen av verksamheten. Bokningar, telefon, löner, mm mm.
Behovet för mer/bättre färdtjänst finns. Och genom att hålla kostnader nere, ska priset vara märkningsvärt billigare än andra taxibolagen, men absolut inte en för stark konkurrent
då vi enbart kör färdtjänst, rixfärdtjänst.
Jag har ingen kunskap inom taxi, så frågorna är många.
Hur ser infrastruktur ut? dvs hur lägger man upp beställningar. Dvs skickar vidare till från kontoret till bilen när beställningen kommer in? Var hitta böcker om infrastruktur mm?
Som jag förstått ska oxå alla bilarna vara yrkestrafik registrerade. Är det jag som bekostar den utgiften eller är det den anställde?
Vad ligger milersättningen på för de anställda med sina egna bilar? Som jag förstått är det 16kr skattefritt och resterande beskattas. Är det rimligt som anställd?
En speciell försäkring ska oxå tecknas när man kör brukaren i privata bilar om jag förstått rätt? Och det är väl troligen en självklarhet att jag bekostar?
Så kort och gott, den anställde får friheten att direkt utgå ifrån hemmet lön enligt branch avtal och sedan milersättning för bruk av den egna bilen. Rimligt upplägg?
Som sagt frågorna är många och jag är ny inom detta, men söker information!
Och hoppas att någon här inne besitter kunskap om själv företags iden och taxi branchen
//Per
Jag har stora funderingar ang att starta upp ett mindre taxiföretag/färdtjänstföretag, som enbart ska vara inriktat på att köra färdtjänst åt min kommun.
Jag ska själv inte köra utan tänker anställa några stycken personer för det. Men jag är ny på detta område, och försöker sammla på mej så mycket information som föjligt.
För att ha så låga kostnader som möjligt hade jag tänkt att Inte ha någon lokal, utan att när en anställds skift börjar utgår han/hon direkt ifrån hemmet. Och börja i liten skala med 4-5 man, och sedan
förhoppningsvis utöka med tiden.
Avtal med kommunen är givetvis ett måste vid uppstarten om antal kunder/beställningar.
Jag hade även tänkt att dom anställda i början kör med sina egna bilar. Och att jag sedan köper in bilar eftersom. Är det ett rimligt upplägg?
Även av kostnads orsak ska Företaget till en början startas upp som en enskilld firma. För att sedan göras om till ett AB.
Jag själv saknar för närvarande taxilegitimation och tänker ta allt inom den administrativa delen av verksamheten. Bokningar, telefon, löner, mm mm.
Behovet för mer/bättre färdtjänst finns. Och genom att hålla kostnader nere, ska priset vara märkningsvärt billigare än andra taxibolagen, men absolut inte en för stark konkurrent
då vi enbart kör färdtjänst, rixfärdtjänst.
Jag har ingen kunskap inom taxi, så frågorna är många.
Hur ser infrastruktur ut? dvs hur lägger man upp beställningar. Dvs skickar vidare till från kontoret till bilen när beställningen kommer in? Var hitta böcker om infrastruktur mm?
Som jag förstått ska oxå alla bilarna vara yrkestrafik registrerade. Är det jag som bekostar den utgiften eller är det den anställde?
Vad ligger milersättningen på för de anställda med sina egna bilar? Som jag förstått är det 16kr skattefritt och resterande beskattas. Är det rimligt som anställd?
En speciell försäkring ska oxå tecknas när man kör brukaren i privata bilar om jag förstått rätt? Och det är väl troligen en självklarhet att jag bekostar?
Så kort och gott, den anställde får friheten att direkt utgå ifrån hemmet lön enligt branch avtal och sedan milersättning för bruk av den egna bilen. Rimligt upplägg?
Som sagt frågorna är många och jag är ny inom detta, men söker information!
Och hoppas att någon här inne besitter kunskap om själv företags iden och taxi branchen
//Per
Per
Svara Svara med citat