Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Produktion/patent.

Inlägg 1 av 2

2011-01-04, kl 13:02

charlesmonroe

charlesmonroe

Inlägg: 15

Produktion/patent.

Hej, skulle behöva lite hjälp av någon kunnig själ. Det är så att jag har tagit fram en lösning(produkt) som förhoppningsvis kommer att bidra till att sänka statistiken inom en sektor som annars är ganska utsatt för angrepp. Jag skall pitcha min idé för olika försäkringsbolag för att se om man kan få en sänkning av självrisker om man garderar sig med denna produkt. Min fråga är enkel, kan man börja producera en produkt som man bara ansökt om patent för? eller förelägger man då sig rätten för att få patentet godkänt? Kan ett annat företag kopiera mitt koncept och ansöka om patent på min lösning ifall mitt patent inte blivit behandlat? Min produkt ligger itiden och jag är därför angelägen om att få ut den på marknaden snabbt.

Mvh Charles.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-01-06, kl 05:22

DesignMe

DesignMe

Inlägg: 33

Det finns ingen som ansöka om "ditt" patent om det ligger under behandling.

Dock så går det "sno" din idé för att sedan modifiera den lite och med så hjälp kan rikare företag, kanske komma före dig med lansering. Inte komma före i patent kön, men dem kanske har musklerna att bara lansera med pompa och ståt då dem har $ bakom sig.

Så när du skall patentera din idé. Lägg då för gud skull ut lite pengar på det och gå till en riktig kunnig person inom denna sektor som kan täppa till alla kryphål i din idé. Istället för att du ska ansöka om något och sen är det väldigt enkelt att gå runt den, just för att du inte tänkt på att det kanske bara räcker med att lägga till en liten betydelselös detalj för att få igenom "samma" funktions patent.

Kör! Kör! Kör! Men var petig innan.. det tar i regel 6-18 månader innan ditt ärende blir behandlat.
alltför ofta över 1 år...

Lycka till

Hjälper dig med din import! Kontakta mig för mer info.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat