Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Moms vid start av företag.

Inlägg 1 av 8

2010-08-14, kl 19:50

Karin Liljekvist

Karin Liljekvist

Inlägg: 1

Moms vid start av företag.

Hej

Ligger i startgroparna för etablering av företag.

Min fråga är: kan jag köpa dator, möbler mm innan jag fått alla papper klara och ändå kunna dra av momsen när jag blivit momsregistrerad, även om det kanske är 2-3 månader emellan inköp och färdig registrering?

Mycket tacksam för svar.

Karin

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2010-08-18, kl 19:09

Mickesweb

Mickesweb

Inlägg: 22

Hej!

Det ska dock inte ta mer än några veckor att få företaget registrerat så ett tips är ju att fixa det först.
fel:
Så länge som du kommer använda sakerna i ditt företag så kan du dra av dem i företaget när du fått det registrerat.

---
Med vänliga hälsningar
Mikael Andersson
http://progmera.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2010-08-18, kl 20:05

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Skatteverkets åsikt är att man inte får dra momsen på det man handlar innan företagsstart. Utan momsen blir en kostnad i företaget. Dock brukar dom släppa någon vecka vid revision om det är saker som absolut inte kan hänföras till annat än företaget. Och en dator kan man ju använda privat så no no.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2010-08-19, kl 09:19

Mickesweb

Mickesweb

Inlägg: 22

Ah, jag tänkte på kostnaderna, man får ju dra av kostnaderna på företaget. Det görs jo som köp av privatperson till marknadsmässigt pris ( i detta fall troligen inköpspriset).
Men som sagt bäst är ju att registrera först så blir det enklare med bokföring av inköp och så får du lyfta momsen om prylarna är avsedda för företaget.

---
Med vänliga hälsningar
Mikael Andersson
http://progmera.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2010-08-19, kl 10:10

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jo att man får dra kostnaden fullt ut på det man handlat för enkom företaget är helt riktigt. Och där är gränsen t.o.m ett år bakåt. Så handlar du ett lager innan så drar man hela kostnaden inkl moms som en kostnad. Men man får altså inte tillbaks momsen.

Sedan är det ju även här. Om man handlar en dator ett år innan företagsstart så lär skatteverket ifrågasätta att man handlat denna för enkom företaget och den stått där i en kartong. Dom lär hävda att du använt den privat under detta år och har man inget bra bevis för motsatsen så lär det bli att bokföra den som "egen insättning" till marknadspris och en ett år gammal dator är ju inte värt på långa när vad den kostade ny.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2010-11-22, kl 21:10

wellnesscrystals168

wellnesscrystals168

Inlägg: 8

 Hej!Jag ska starta eget också och just nu jobbar på med att skaffa FA-skatt.  Jag jobbar heltid fortfarande och ska jobba med energihealing när jag är ledig,  här hemma så jag behöver inte hyra lokal.  Jag har redan köpt massage bänk och den kom i fredags.  Får jag dra av momsen när mina papper är klara?  Måste jag kryssa   registrering för moms på den på samma blankett  som FA-skatt ansökan?  hur lång tid tar det innan denna ansökan är klar?Tack för alla hjälp jag får i förhand.

mvhZenaida

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2010-12-19, kl 07:43

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

 Man får dra av kostnader som har direkt anknytning till det blivande företaget samt även moms detta gäller även rådgivning , något alla borde ta så man slipper en massa trubbel längre fram.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2010-12-19, kl 09:28

wellnesscrystals168

wellnesscrystals168

Inlägg: 8

Hej!Tack för svaret! Nu, min fråga är... eftersom den massagebänken var köpt på internet och företaget är från Tyskland, hur gör jag för att få tillbaka momsen?mvhwellnesscrystals168

Inläggets betyg
Svara Svara med citat