Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

datorinköp igen

Inlägg 1 av 2

2010-11-12, kl 21:50

antoos

antoos

Inlägg: 1

datorinköp igen

undrar om skatteverket har något att säga om jag köper nya datorer i år igen?
Köpte en bärbar och en stationär förra året och tänkte nu köpa mig en ny bärbar, då den gamla har börjat hänga sig lite väl ofta, tro ni de skulle kunna säga något om en nytt inköp?
Undrar även om grejor som man gjort direktavdrag för måste så att säga finnas kvar under längre tid? jag planerar inget fusk eller så utan undrar skattemässigt hur länge dessa ting måste finnas till företagets förfogande? Säg att jag köper några grejor till min verksamhet för 15000. Använder dom en del och sen slänger dem, är det något jag kan få på nöten på vid en revision?
med hopp att ni förstår frågorna och att jag får visa svar
/a

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-11-15, kl 10:08

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

 Så länge utrustningen behövs av verksamheten är det inget problem.
Är du orolig för att "få på nöten", se till att styrka dina behov ordentligt. Strular datorn så lämnar man den vanligtvis på service, och då kan du visa servicerapporten därifrån.
Slänger du saker, se till att få intyg på att de verkligen är kasserade/slängda. T.ex. från nämnda servicefirma, återvinningscentral, etc. Har saker blivit stulna så har du naturligtvis en polisanmälan att visa upp och eventuellt anmälan till försäkringsbolag om ersättning.
Sakerna ska naturligtvis finnas till företagets förfögande så länge företaget behöver dem. Är det troligt att det finns ett kvarstående värde bör grejorna säljas innan du köper nytt. (Om du köper en dator för 15.000 första året och sen en till andra året verkar det inte troligt att den minskat så fort i värde, och kommer nog bedömas som att den används privat).
Du skriver att du "inte planerar något fusk", men mellan raderna kan man ändå utläsa att du verkar vilja tänja på gränserna. Som låttexten går, "... dont do the crime if you cant do the time ...". Men som sagt. Har verksamheten ett behov så är det lätt att motivera -> inget problem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat