Inlägg 1 av 1
2010-11-14, kl 01:13
importera eller exportera från Ryssland
HejJag har några frågor som jag undrar över.Hur får man sälja alkohol i svergie genom ett företag? Internet butik får man tydligen göra, för det finns det ju några som gör. Men finns det några flera sätt, vi ett lager eller liknande?Sen undrar jag över alkoholskatten och tullavgiftOm ett svenskt företag köper in 1 Liter sprit (som senare ska säljas via t ex e-butik) Flaskan på 1Liter kostar i Ryssland 30kr (som exempel) att köpa där. Men när den sedan ska föras till det svenska lagreska tull betalas med 4kr för den litern, sen tillkommer skatten på 253kr så totalt: 30 + 4 + 253 = 287kr för 1 Liter sprit, sen transportkostnader mm mm.. Fattar jag allt rätt då?? Då kan man prata om en olönsam affär! I mina ögon måsta man då sälja denna liter för några hundra lappar för att gå runt. Hur gör andra firmor som säljer via e-butik och gör det lönsamt? Importerar man från tyskaland som är med i EU eller Ryssland som inte är det, så ska väl tull och alkoholskatt ändå betalas, så skillnaderna länderna i mellan har väl ingen större betydelse, med i eu eller inte? Förutom momsen då som slipps inom EU. Jag menar var är fördelarna med att importera inom EU gentimot utanför?Har dessa andra företagen som säljer via e-butik etablerat företagen i landet dom köper ifrån?? Är det smartare ( dom jag vet är tyskland, polen) Vad tjänar man på det? Är det att man lägger över alkoholskatt och tull på privat personerna som köper från internet butikerna? Sen en sista fråga. Om man t ex ska köpa från ryssland och transport sker via vägar ska man då betala tull eller alkoholskatt både i finland och sverige? Jag vore mycker tacksam för svar av dessa frågorMvh Per
Per
Svara Svara med citat