Inlägg 1 av 3
2010-01-25, kl 16:41
Agent och Import m.m.
Hej alla,
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med alla de frågor jag har. Om inte allt så kanske något. Har letat över nätet men inte riktigt hittat det jag söker.
För ett tag sen var jag i USA och la märke till att en viss teknikpryl användes flitigt. När jag kom hem till sverige såg jag också att nästan ingan använde den här. Jag såg då en möjlighet att kanske starta ett företag som distribuerar prylen till den svenska marknaden. Efter lite research ansåg jag mig ha nog med "bevis" till att detta kanske skulle gå vägen.
Genom en vän fick jag kontakt med en person som hållit på med import från Kina under många tiotals år. Han har hjälp mig att få kontakt med en pålitlig tillverkare i Kina som håller god kvalitet och har den märkning på produkten som behövs här i Sverige. Jag har beställt två stycken provexemplar och dessa kommer att komma om ca. en vecka. Jag har startat upp en hemsida där jag informerar om min produkt, bilder, kontakinfo m.m. Jag vet vilka mina potetiella kunder kan tänkas vara, både företag, privatpersoner och den kommunala sektorn. Att starta själva företaget tror jag inte komma bli oöverstigligt svårt, det kommer fixa sig.
Jag vill första tiden bara vara agent (generalagent om det går) för den här produkten. Detta för att inte lägga in så mycket pengar till att börja med. Men hur fungerar det att vara agent egentligen?
1.) Hur brukar ett agentavtal se ut? Finns det bra exempel att ladda ner från nätet?
2.) När jag importerar har jag räknat på kostnaderna så här:
LAST: 250 kg, Enheter 500st, FOB Shanghai, Flygfrakt
1 st vara: 179 USD
USD kurs: 7,1 kr/USD
Frakt: 40kr/kilot
Tullavgift: 3,8% (Detta är ett "förslag" från tullverket)
moms: 25%
Agentpålägg: 13%
Detta blir: (179 * 7,1 +40) * 1,038 * 1,25 * 1,13 = 1922 kr
* Lägger jag på agentpålägget efter momsen? Vilket pris uppger jag till den som vill köpa in min vara för återförsäljning?
3.) Är en fraktavgift på 40kr/kg rimligt. Jag pratade med DHL som sa att 20kr/kg från kina -- sverige är priset just nu men att det kommer att sjunka. Så då la jag på 20kr till.
Om man vill att DHL tar hand om allt, försäkringar, transporter, intullning m.m. Vad kostar det? JA, JAG VET. Jag ska ringa DHL igen och ta reda på mer men jag känner att jag måste ha lite bakgrundsinfo.
4.) Vilket fraktbolag är "bäst" när man handlar från Kina?
5.) Hur fungerar det med garantier på varorna mot den som ska sälja vidare när man är agent?
6.) Ett "förslag" från tullmyndisgheten tillräckligt. Räcker detta eller behöver man ansöka om ett BKB (bindande klassificerings besked)?
7.) Finns det andra avgifter som jag har glömt när jag räknar ut mitt försäljningspris?
8.) Annat jag inte tänkt på??????
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.. TACK!!!!!
/Anders
Svara Svara med citat