Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Förut betalade jag momsen varje månad men var är den nu?

Inlägg 1 av 3

2010-10-02, kl 16:42

morelight

morelight

Förut betalade jag momsen varje månad men var är den nu?

Nu har ska jag betala momsen varje år vid deklarationen, men jag tycker aldrig att jag får specificera hur mycket moms jag fått in och hur mycket jag betalat ut... eller har jag missat ngt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-10-02, kl 16:57

morelight

morelight

ojdå, jag hade visst fyllt i det såg jag när jag tittade efter lite nogrannare. Men frågan är vid årets slut plockar skatteverket den utgående momsen från inkomstdeklarationen, hur bokför man det och vad använder man som verifikation?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-10-02, kl 20:13

Pär

Pär

Jodå, skatteverket registrerar din moms utifrån din deklaration. En avstämning kan de ju då också göra mot den omsättning du redovisar i deklarationen.

Bokföringen är enkel, du skall helt enkelt nollställa dina momskonton, dvs boka hela momsen (både den in- och utgående momsen) \"åt fel håll\" så att vid årets slut skall dessa konto ha 0:- i ackumulerat saldo. Differensen som kommer att upstå mellan den ingående och utgående momsen blir ju då den momsskuld eller momsfordran du har för detta år!

Mårtenssons Bokföringsbyrå

Inläggets betyg
Svara Svara med citat