Inlägg 6 av
19
2010-10-11, kl 13:59
oxse
Inlägg: 3
Hej !
jag har i tankarna att starta en internetbaserad resebyrå och sälja resor till Östeuropa . Jag har redan etablerat kontakter med leverrantörer.
Min fråga är vad ska man börja , vad är det första man ska tänka på. Har någon av Er redan kommit igång ?
oxse
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
19
2010-10-17, kl 10:18
Internet
Inlägg: 49
När man kör rese bolag. Måste man inte ligga inne med 100 000 i form av rese garanti eller nått? Jag kanske är ute och små cyklar
db
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 8 av
19
2011-01-27, kl 09:05
lottatravel
Inlägg: 1
Hej! Jag skulle ocksa vilja starta egen "webbresebyra" men tycker det ar jattesvart att fa klara besked om hur man "gar vidare". Helst vill jag inte kopa in mig i en franchise, men vet inte hur man far tillgang till Worldspan, Galileo, Amadeus, IATA licens osv. Hur har det gatt for er? Har nagon av er oppnat?Funderade pa att till en borjan ev nischa vin/golf eller andra temaresor till Frankrike (eftersom jag bor har) men vill garna kunna utvidga och bygga egna "paket"resor i framtiden.Tacksam for all hjalp och lycka till/ Lotta
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 9 av
19
2011-03-08, kl 17:01
Entreprenören
Inlägg: 45
Hej allaDet verkar vara stort intresse av resebranschen. Även jag är intresserad av den. Jag hade tidigare en resebyrå och en researrangör. Skillnaden är vem som paketerar resan. Signaturen "Internet" nämner garanti. Det är främst researrangören som måste ställa garanti hos Kommerskollegium. Min arrangörsdel omsatte ca 1,5 miljoner, och på den omsättningen fick vi ligga med en garanti på 400.000 kronor. En resebyrå som inte paketerar resor har begränsad garanti till 50.000 kronor, vilket gör det ganska bra att dela på verksamheterna. Min resebyrå del omsatte ca 12 miljoner, och om jag inte delat dem skulle jag fått garantera bra mycket merBokningssystemen som Amadeus och Gallileo kan man oftast låna in sig på licenser, men en Amadeus licens kostar kring 20.000 kronor, vilket är värt att betala. IATA behövs ju egentligen endast för biljettutskrift. Vi hade partners som skrev biljetter åt oss. För det tog de 100-150 kronor /biljett. Det var det värt istället för att gå IATA utbildning.Jag var även inne på att chartra ett helt plan. Man köper stolar till tex Bangkok för ca 5-7000 kronor, medan om man chartrar kommer vman ned till kanske 2500 kronor / pax. Dock måste alla 200 pax betalas, men om man kan fylla hälften, har man nått brytpunkten. En stor fördel är att man är ur klorna på de stora flygbolagen som gör precis som de vill utan hänsyn till sina små kunder. Ett 200 pax plan måste mellanlanda. Den jag hade diskussioner med var ett litet flygpolag som skulle mellanlanda i Dubai, med tid för shopping ett par timmar. Jag hade dock inte muskler att chansa på 500.000 i och med att jag var ensam, så jag chartrade aldrig något plan...Jag har massor med ideer om vad och hur man kan göra. Med erfarenhet av branschen vet jag också en del om vad man inte bör göra.... Det kostar att göra fel ;-)Jag hoppas denna tråd är vid liv. Skall försöka komma ihåg att logga in om några dagar om se om någon svarat...Tack för nu!
Entreprenören
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat