Inlägg 1 av 6
2010-08-27, kl 11:10
Rätt pris på ett e-handels företag?
Tänker köpa ett e-handelsföretag/nätbutik men ser att priserna varierar mycket kraftigt, allt från 5000 kr till 50000kr. Jag har tänkt mig en site+domän där distribution och lager sköts av min leverantör av varor för att på så sätt minimera start sträckan. Nu undrar jag vad jag vilka frågor som är viktiga att ställa innan köpet? Vad jag hittills samlat på mig är: Ingår support, kostnad för webbhotell+möjligheter till utbyggnad av butik, finns avtal med leverantörer, finns betalningslösning+kostnad, andra avgifter, omsättning, vinst marginal på varor...
Ex vis har jag hittat ett företag som säljer en befintlig shop (denna är startklar som jag förstått men har ingen direkt omsättning) med avtal mot leverantör som sköter packning+distribution. Priset är ca 25K + webbhotell på 300kr. Hur vet jag om priser ä rimligt? I mina ögon är 5K lika rätt, egentligen är det väl själva utvecklingen av sidan som är en kostnad för avtal med leverantör och ev betalningslösning måste vara en enkel sak att fixa på egen hand?
Alla synpunkter på prisnivå och viktiga fråga att ställa tas emot tacksamt!
Ha en fortsatt finfin dag!
Svara Svara med citat