Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Eget kapital

Inlägg 1 av 2

2010-05-31, kl 16:16

CarWes

CarWes

Inlägg: 3

Eget kapital

Hej!
Jag har en fråga som jag inte fått något riktigt svar på. Jag är nu redo att starta eget och funderar på om det ska bli en enskild firma eller ett aktiebolag.

Det jag funderar på är det här med eget kapital. jag har sparade medel som jag kan använda mig av men är det något som jag sedan kan få tillbaka utan att behöva skatta på?

OM jag använder pengarna som aktiekaptial är det då pengar jag kan köpa produkter för eller är dessa pengar "låsta"?

Om jag istället skulle låna pengar från en bank, ska jag då skatta på den "vinsten" som banken får tillbaka? Kan man låna pengar från egen ficka men som företaget i en enskild firma blir skyldig att betala tillbaka utan vare sig ränta eller skatt? Är väl medveten om att skattedeklarationen i en enskild firma är på en bilaga till den vanliga deklarationen men samtidigt är det ju tydligen viktigt att skilja mellan företagets och min privata ekonomi.

Inser själv hur otydligt detta inlägg blev men jag hoppas att någon förstår min fråga.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-09-24, kl 23:34

leftie56

leftie56

Inlägg: 8

Hej!
Du behöver inte skatta på de medel du satt in företaget.
Vid enskild firma så är det ett eget uttag. Det enda som beskattas är din vinst.
Pengar som använts till aktiekapital i ett AB är låsta.
Om du lånar i en bank är det heller inget som beskattas.
Vid enskild firma kan du sätta in pengar i företaget som det betalar tillbaks till dig utan ränta.
Skattedekalration kan göras i deklarationen men jag rekommenderar att du har tremånaders moms om du inte har extremt liten försäljning.
Hör gärna av dig om du har fler frågor.
Håkan Olofsson
H O Ekonomikonsult

Inläggets betyg
Svara Svara med citat