Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Panik! Hjälp, råd, riskkapital, mentor?

Inlägg 1 av 7

2009-01-15, kl 12:29

username

Andreas
Bergström

Inlägg: 14

Panik! Hjälp, råd, riskkapital, mentor?

Hejsan

Startade 2005 en webbutik med barnartiklar av det lite exklusivare slaget. Märkeskläder, skötväskor bl.a. Gick från 3,5T i oms. första månaden till 69T månad 4 och passerade 130T månad 8. Butiken var höst placerad i google etc på sökord som skötväska, barnkläder och andra för butiken viktiga taggar. Hade under perioder mellan 130 och 400 besökare om dagen och som sämst 5 kunder per dag. Sedan kom strulet.

Företaget är ett KB ägt till 95% av mig själv och 5% av min föredetta fru. Jag är/var 100% ekonomiskt och juridiskt ansvarig och hon står som passiv delägare/finansiär och ansvarar för 5T kan man säga för att göra det enkelt och förståeligt.

Skillsmässa och panikflytt gjorde att min verksamhet med fin lokal (dyr) fick sägas upp och webbutiken fick pausas, vilket innebar att alla inkomster från butiken stoppades pang bom. Fick betala hyror för 3 månader frammåt samt en del marknadsföring i tidningar som låg så långt som 4 månader frammåt. Min kassa blev snabbt mindre och mindre.

Nu sitter jag i en lägenhet frånskild med ett barnartikellager på ett nettovärde av ca 100T. Min kassa tillåter inte ens en blygsam uppstart av webbutiken och lån är inte att tala om.

Väldigt jobbigt att veta att man kan ha en väl fungerande och etablerad verksamhet men läget just nu gör det omöjligt för mig att starta upp det. Psykiskt är allt just nu en last på mina axlar.

Har banklån på 100T (lagret kan man säga). Min bank (Swedbank) är jättesnälla och låter det ligga ammorteringsfritt då de vet mitt potential. De vågar dock inte ge mig lån om jag är själv på det. De tycker jag skall starta upp ett AB med finansiär på 100T där jag bidrar med 100T i varor plus allt arbete. Använda upp till 45% av finansiärens kapital till en uppstart och förnya lagret i den mån det verkligen behövs.

Vart hittar man en sådan finansiär, eller har någon en annan idé hur jag kan göra. Är tacksam för alla kommentarer och råd jag kan få.

Hjälp! :-)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2009-01-15, kl 19:29

username

Andreas
Bergström

Inlägg: 14

Skriva av hela lagret på KB? Vad säger skatteverket då? Måste nog köra genom KB om jag skall starta upp. Beräknar att det skulle kosta ca 15T att dra igång hela kalaset igen och ca 3 månader innan det blir avkastning på dem. Har ej mycket i min kassa just nu. Har 15 men skall ju leva de 3 månaderna med.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2009-01-16, kl 10:11

Denis

Denis

Inlägg: 8

kraftig panik maste jag saga varfor rasade e- butiken du agde ju 95% dyr lokal for vad artikelsortimentet.? Min van starta web-butiken snarast utan dyr lokal kanske fran hemmet billigt.Det verkade som du hade ett hyfsat lage innan, pa kort tid eller hur.
Deppa inte det ar manga andra som har det mycket varre kom igen satsa pa dej sjalv nu och din nya lya se ljust pa framtiden du har dock mojligheter starta smatt och kom igen sakta men sakert
jag har varit i din situvation men nu myser jag i varmen, aven om det ar jobbigt ibland,jag tror pa dej kom igen kompis satsa pa dej sjalv.En van som vet vad livet kan ge.Kram pa dej.

Denis

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2009-01-16, kl 11:30

username

Andreas
Bergström

Inlägg: 14

Mitt lager var upplagt i butikshyllor och kontoret fungerade som fysisk butik också. Tanken var att utöka den fysiska delen efter att ha säkrat verksamheten via e-butiken. Därav den lite finare och dyra lokalen. Tack för de uppmuntrade orden Denis!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2009-01-21, kl 14:44

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Hej,

Kan du visa på siffror från revisor mm så är vi beredda att titta på det.
Dock har jag så här utan att ha sett något mer mycket svårt att förstå vad du skall ha en butik till. Internet är sannolikt en mycket lönsammare väg framåt och dyra lokaler äter bara upp förtjänsten. Kan man t.o.m. se över möjligheten att få leveranser direkt från leverantör till slutkund är det ännu bättre.
Men som sagt finns det papper på detta och du kan visa en trovärdig möjlighet att nå vinst på kort tid så är vi öppna för diskussioner. Vi har dessutom mycket goda kontakter med andra finansiärer och myndigheter typ ALMI m.fl.

Maila mig så får vi se vart det kan leda.

M.v.h

Johan Olson
MaxOne

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2009-01-24, kl 17:05

username

Johan
Granberg

Inlägg: 3

Ävenjag är intresserad av gå in med det kapital du vill ha
Du kan maila uppgifter om ekonomikst result samt prospekt för framtiden,samt framtida planer så ska det nog ordna sig

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2010-05-11, kl 17:37

username

Anders
Sellner

Inlägg: 6

Hej!

Hur gick det sen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat