Inlägg 1 av 7
2009-01-15, kl 12:29
Panik! Hjälp, råd, riskkapital, mentor?
Hejsan
Startade 2005 en webbutik med barnartiklar av det lite exklusivare slaget. Märkeskläder, skötväskor bl.a. Gick från 3,5T i oms. första månaden till 69T månad 4 och passerade 130T månad 8. Butiken var höst placerad i google etc på sökord som skötväska, barnkläder och andra för butiken viktiga taggar. Hade under perioder mellan 130 och 400 besökare om dagen och som sämst 5 kunder per dag. Sedan kom strulet.
Företaget är ett KB ägt till 95% av mig själv och 5% av min föredetta fru. Jag är/var 100% ekonomiskt och juridiskt ansvarig och hon står som passiv delägare/finansiär och ansvarar för 5T kan man säga för att göra det enkelt och förståeligt.
Skillsmässa och panikflytt gjorde att min verksamhet med fin lokal (dyr) fick sägas upp och webbutiken fick pausas, vilket innebar att alla inkomster från butiken stoppades pang bom. Fick betala hyror för 3 månader frammåt samt en del marknadsföring i tidningar som låg så långt som 4 månader frammåt. Min kassa blev snabbt mindre och mindre.
Nu sitter jag i en lägenhet frånskild med ett barnartikellager på ett nettovärde av ca 100T. Min kassa tillåter inte ens en blygsam uppstart av webbutiken och lån är inte att tala om.
Väldigt jobbigt att veta att man kan ha en väl fungerande och etablerad verksamhet men läget just nu gör det omöjligt för mig att starta upp det. Psykiskt är allt just nu en last på mina axlar.
Har banklån på 100T (lagret kan man säga). Min bank (Swedbank) är jättesnälla och låter det ligga ammorteringsfritt då de vet mitt potential. De vågar dock inte ge mig lån om jag är själv på det. De tycker jag skall starta upp ett AB med finansiär på 100T där jag bidrar med 100T i varor plus allt arbete. Använda upp till 45% av finansiärens kapital till en uppstart och förnya lagret i den mån det verkligen behövs.
Vart hittar man en sådan finansiär, eller har någon en annan idé hur jag kan göra. Är tacksam för alla kommentarer och råd jag kan få.
Hjälp! :-)
Svara Svara med citat