Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra år 2.

Inlägg 1 av 8

2010-05-06, kl 18:51

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Bokföra år 2.

Litet problem. Jag ska bokföra år 2 av mitt lilla företag. Använder SPCS Administration 500 som jag tycker är ganska bra. Har nu öppnat ett nytt år.

Men innan jag ens har börjat så verkar mitt föräntade resultat bli 28 000 kr. Hur går det till? Jag har inte ens gjort någon verifikation. Förra året så satte jag in 10 000 i matriel (möbler, datorer). Jag drog sedan av 3000 kr för det i slutet av året. Jag hade skickat en faktura som jag inte han få betalt för på ca 12 000 vilket jag bokförde som en kundfordran. Sedan så hade jag beställt grejer för 993 kr. Vilket jag bokförde som lev. skulder.

Jag har ju nu betalt en restskatt + moms. Men hur ska jag göra nu för år 2? Jag antar att jag ska bokföra att kundofrdran nu är betalt + lev. skuld. Är det något mera jag måste fylla i för år 2? Typ 7000 kr i matriel?

Varför står de kvar gammla siffror från förra året kvar då jag tittar på balansrapporten som gäller för aktuellt år? Jag ska väll inte skatta för det igen?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2010-05-06, kl 19:27

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Balansrapporten består ju av alla konton som börjar på 1 resp 2 och ingen av dessa konton påverkar ju företagets vinst och dessutom inte företagets skatt. Utan det är det ju bara företagets ekonomiska status, dvs hur mycket inventarier du har kvar att skriva av framöver, hur mycket som finns på bankkontot, hur mycket företaget är skyldigt dig/du är skyldig företaget (konto 2010). Så alla dessa konton skall ju föras vidare från ett år till ett annat och det är helt riktigt. Pengarna på banken försvinner ju inte kl 24 på nyårsafton åren.

Om däremot resultatrapporten visar en vinst utan att något skett så är det något skumt.
Sedan har du avslutat året riktigt. dvs lagt årets vinst till eget kapital (2019). Och sedan nollat alla 2011-2019 mot 2010 så det enda eget kapital vi årsskiftet ligger på 2010.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2010-05-07, kl 07:29

username

Jimmy

Inlägg: 1

Tack Hans för svaret. Balansrapporten visar som sagt det du sa inklusive Beräknat resultat.

Resultatrapporten visar inget. Så det verkar vara rätt. Men jag är osäker på att jag har gjort rätt förra året. Det enda jag gjort nu för att bokföra är att välja "Skapa nytt år". Jag har inte gjort något annat med det förra året. Jag har bara bokfört och nu så skapade jag ett nytt år.

Måste jag föra in det som är kvar av mina matrial tillgångar...det vill säga 7000 kr? Som första verifikation? Eller sköter SPCS sådant själv så jag bara behöver koncentrera mig på att bokföra in och utbetalningar?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2010-05-07, kl 08:24

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Hej.

Du skall absolut inte bokföra någon verifikation. Utan dom ingående balanserna skall föras över på något annat sätt. Nu kan jag inte just ditt program men jag har en 4 år gammal version installerad på min dator och under "Arbeta med","Bokföring" , Ingående balanser ser du vad som är just ingående från förra året.

Om det är blankt där blir det till att leta i manualer eller använda supporten hos Visma.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2010-05-07, kl 11:12

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Hej igen!

Jag har också en gammal version. Jag har hittat det precis som du sa. Men förutom kundfordringar och lev skulder (som påverkar årets vinst) så finns ju även egna uttag, egna instättningar, utgående moms och ingående moms...påverkar inte detta årets vinst...eller är det som det ska då? Jag kan köra igång med att bokföra som vanligt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2010-05-07, kl 11:54

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

OK. Då har du inte slutat året som du skall.

Först är det ju momsen. Har du redovisning årsvis eller kvartalsvis/månadsvis.
När man tar ut en momsrapport och skickar till Skattemyndigheten vilket du skall göra 31/12 oberoende av hur du redovisar så skall du göra följande.

Månads eller kvartalsvis redovisning.
2611 D xxxx:- (så den nollas)
2641 K yyyy:- (så den nollas)
Och ev andra konton för moms
2650 D/K zzzz:-

När du sedan betalat momsen den 12 feb så nollas 2650 mot

Om du har årsvis redovisning av momsen brukar man istället för 2650 använda 2013/2018 då eventuell moms påverkar din privata skatteåterbäring/restskatt.

Sedan vad gäller eget kapital så skall man göra samma sak med alla eget kapital kontona 2011-2019 och matcha denna med 2010 där eget kapital hamnar framöver.

Varför tar man då med denna 2010 eget kapital till framtiden. Jo under året har du tagit in privata pengar i bolaget, Du har handlat inventarier som bara avskrivits till viss del, du har pengar på företagskontot om du nu har det, du har en ev momsskuld (2650 vis kvartalsmoms) , du har skulder och du har fodringar.
Så 2010 Eget kapital är det som skall knyta ihop hela din balans. Det som hamnar i 2010 är i princip den skuld företaget har till dig då du kanske satte in en massa privata pengar för att handla din inventarie.

Och som jag skrev tidigare. INGET konto som börjar på 1xxx eller 2xxx påverkar företagets vinst och skatt.

Som ett exempel.
Om jag gör en egen insättning på 1 miljon och sätter det på företagskontot. (konton 2018 och 1930 påverkas) Detta går ju inte att företaget haft någon inkomst så skatten påverkas inte.
Sedan handlar du en grävmaskin för pengarna. (konto 1930 och 1221 påverkas) . Även här påverkas ju inte företagets resultat.
Sedan mosmredovisar du och får tillbaks momsen. Detta påverkar inte resultatet.
Och det sista du gör är att skriva av 20% av inventarien. Och här använder du ett konto som är 3000 eller högre. Så avskrivningen påverkar ditt resultat och företaget gör förlust.

Ja en liten kurs i företagsekonomi. Hoppas du förstår.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2010-05-07, kl 13:10

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Tack för hjälpen. Ska försöka få ordning på allt under helgen. Momsen och Vinsten deklarerade jag tillsammans. Jag betalade nu detta år precis som du säger den 12 Mars. Men jag har inte bokfört det. Ska jag göra det? Hur bokför jag detta? (att jag betalat?)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2010-05-07, kl 13:42

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jadu. Det börjar bli lite för mycket att ta över ett forum som detta. För dom olika svaren beror så mycket på hur vad som hänt tidigare och hur det ligger bokfört.

Så jag hjälper dig gärna men då får det bli via annat media typ telefon och för en liten kostnad.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat