Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms fråga vid köpt vara privat som sedan ska säljas

Inlägg 1 av 2

2010-04-13, kl 22:52

username

Mårten
Klasson

Inlägg: 2

Moms fråga vid köpt vara privat som sedan ska säljas

Hej jag ska starta Enskild firma och har en fråga om Momsen , jag har en som ska ta hand om min bkföring så det jag ska göra är att fakturera!
1: Om jag köper en vara privat i Sverige som jag sedan ska sälja privat i Sverige ska jag lägga på momsen vid försäljning?

2:Köper vara privat i Sverige som sedan säljs till Företag i Sverige ska momsen läggas på?

3:Köper vara i ett Eu land från privat person som jag sedan säljer till privat person i ett Eu land ska moms läggas på?

4:Köper vara i ett Eu land från privat person som jag sedan säljer till Företag i ett Eu land som har giltigt VAT-nummer ska jag lägga på momsen vid försäjningen?

5:Köper vara privat i Sverige som sedan säljs till Företag i ett Eu land med Vat nummer ska momsen läggas på??

6:Köper vara i ett Eu land från privat person som jag sedan säljer till privat person i sverige ska moms läggas på ??

Som sagt jag har inte riktigt försått när momsen ska läggas på om man har köpt saker från privat personer!!
väldigt tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-04-15, kl 12:58

DavidS

DavidS

Inlägg: 5

Hej Mårten!

Vid försäljning via ditt företag ska du alltid lägga på moms.

Enda undantaget för detta kan vara vid försäljning till utlandet.
Läs mer om momsregler inom EU på Skatteverkets hemsida http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander.4.18e1b10334ebe8bc80004737.html

Mvh
David

David

Inläggets betyg
Svara Svara med citat