Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Komma igång

Inlägg 1 av 2

2010-04-07, kl 06:36

username

Magnus
Nilsson

Inlägg: 1

Komma igång

Hej!

jag är idag anställd som säljledare, men är utbildad nationalekonom och har en idè om hur jag kan utnuttja de kunskaperna i ett eget bolag. Tanken är att erbjuda konsulttjänster inom omvärldsbevakning med ett ekonomiskt och finansiellt perspektiv till organisationer som bedriver utrikes handel.
Min fråga är hur jag kan komma igång och skaffa de första kunderna utan att vara illojal mot min arbetsgivare. Hur får jag kontakt med kundämnen, då jag inte kan ringa till dem på arbetstid? Vilken bolagsform rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Magnus Nilsson

Magnus Nilsson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-04-07, kl 10:16

Moa

Moa

Inlägg: 4

De flesta företag har policy och clausuler om att man inte får köra eget med "konkurrenrande verksamhet". Tex jobbar man på en grafisk byrå kan man inte starta en reklamfirma.

Så mitt första råd är att ta reda på exakt vad som gäller på ditt företag och vad du har skrivit på när du skrev under ditt anställningsintyg.

Mitt andra råd är att se till att du ABSLOUT inte har några som helst kopplingar mellan din anställning och din egen firma. Använd INTE jobbmail, INTE företagstelefon, och självklart; INGEN kontakt med kunder på arbetstid.

Angående bolagsform så är enskild firma det lättaste och billigaste att komma igång med. Men nackdelen är att man skiljer inte på din egen ekonomi och din firmas, vilket kan ha sina nackdelar.

Sedan den 1 april så har insatsen på Aktiebolag sänkts till 50 000 kr och då tycker jag detta är ett alternativ värt att beakta. Ett AB skiljer din och företagets ekonomi och företaget kan kursa utan att du själv gör det. Dessutom så är revisorplikten ändrad, så tjänar du inte allt för mycket och inga komplicerade affärshändelser så kan du sköta bokföring och dyl själv - vilket också är ett stort pluss i början.

Gå in på http://driva-eget.se/ och läs lite mera. Mycket bra läsning på den sidan!

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat