Inlägg 1 av 4
2010-03-15, kl 19:07
Hur lär man sig bokföring?
Hej!
Jag har nyligen startat egen firma och kommit igång med uppdrag redan. Jag har köpt in lite kontorsmaterial och skickat några fakturor. Jag har dock inte förstått riktigt hur jag ska göra bokföringen. Varje gång jag trott mig förstå så har det kommit nya frågor. Jag skulle helt enkelt bara vilja förstå hur jag kan komma igång, och att det inte blir några fel.
Jag har provat på e-conomic och hogia small office, men skulle annars kunna göra det hela för hand, eftersom det bara är kanske 5 verifikationer per månad. Så fort jag fått hum om vad man gör tror jag inte det blir så mycket jobb då. Men jag kanske har fel?
Jag har numrerat kvittona. Fakturorna är inte betalda än, så jag har inte bokfört dem. Jag vet dock inte exakt hur jag ska göra med konton. I dessa bokföringslösningar som finns verkar det som man redan måste veta en massa innan man kan använda dem.
I hogia får jag en fråga: konto XXXX fattas i kontoplanen, vill du att den ska läggas upp? Ska man veta då vad det betyder? Jag får även fråga om kontoplanen ska likna eubas-97. Ändå så påstår hogia att denna lösning är enkel för nya företagare.
Min fråga är alltså hur man ska börja, hur man ska komma igång. Om jag får reda på vad konto XXXX är, så kommer det upp 10 andra liknande frågor. Tänkte man kanske måste gå någon kurs då? Å andra sidan finns det säkert dem som klurat sig igenom detta själva! Har ni några tips och råd till mig?
Svara Svara med citat