Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Datorassistans

Inlägg 1 av 2

2010-03-09, kl 19:35

username

daniel
ds

Inlägg: 1

Datorassistans

Hej

Jag är student och har tänkt starta ett företag som hjälper privatpersoner med datorproblem och annat teknikrelaterat strul. Det känns absolut som att det finns en marknad och de flesta andra företagen riktar sig till andra företag.

Jag sitter nu och filar lite på vad jag ska kalla företaget. Eftersom det är IT jag ska hålla på med så är det ju lite lockande att använda en kombination av något kort engelskt ord och sedan sätta IT efter, typ fixIT (som dock är upptaget). Jag har förslag på ett par sådana namn med ledig .se-adress och som även bör vara lediga som företagsnamn. Fördelen med namn i den stilen bör vara att de är korta, lätta att komma ihåg och lätta att stava till. Jag undrar dock, eftersom jag i ganska stor utsträckning riktar mig till äldre människor, om jag borde välja något mer traditionellt namn, typ någon kombination av mitt namn och det jag gör. Även om det blir ett längre namn som är svårare att stava och komma ihåg så kanske det ger ett mer jordnära intryck och är mer förtroendeingivande? Vad tror ni? Både åsikter om namnproblemet och själva idén uppskattas!

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-03-11, kl 12:52

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Jag tror inte att du behöver fokusera allt för mycket på varumärket. Oftast känns det som att de personer som behöver den här hjälpen (har fått rycka in många ggr för att ordna oerhört avancerade saker som att installera mp3-spelare och MSN Messenger) inte alltid är så duktiga på att söka på Internet efter hjälp. Ta snarare ett namn som känns förtroendeingivande och tydligt med vad du gör och använd andra typer av marknadsföring för att nå rätt målgrupp. I en liten stad som Lysekil där jag bor hade jag kanske testat Lysekil Datorsupport eller något och satt upp en lapp på ICA för att komma igång.

Sen beror det självklart på i vilken omfattning du vill börja, men som student tolkar jag det som att du inte börjar heltid. Sen är internetmarknadsföring och domännamn och hemsidor inte att förakta, det är det jag lever på, men jag tror att just den målgruppen du har gäller det att fokusera även på andra sätt att få in kunderna då deras problem är just kunskapen när det gäller IT, det du ska lösa. Då skjuter du dig själv i foten om det krävs sådana kunskaper för att de ska hitta dig.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat