Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Fakturera kund för reskostnad?

Inlägg 1 av 3

2010-02-26, kl 09:35

noname.olsson

noname.olsson

Fakturera kund för reskostnad?

Tjena!

Hur brukar ni göra när det ingår i ert jobb att ni måste åka till kund? Tar ni milersättning? Gör ni det utan betalning?

Jag ska eventuellt åka och besöka en kund ett antal gånger, och de vill ha en offert nu innan på hur mycket arbetet kommer att kosta. Eftersom jag inte har gjort det innan så vet jag inte riktigt hur jag ska göra och hur jag ska ta betalt för resan.

Tips och råd är välkomna!

Andreas
www.intdesign.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-02-26, kl 11:34

Lidali

Lidali

Det beror helt och hållet på ditt jobb. Är du målare så kan det vara bra att även inkludera en kostnad där. Jag jobbar med webdesign och behöver inte åka ut särskild ofta så jag tar aldrig med någon resekostnad. Jag tar projektpris och då inkluderas allting. Skulle jag däremot behöver åka ut för fotografering hos kunden så skulle jag kunna ta ut en kostnad för resor och själva fotograferingen.

Min erfarenhet är dock att det känns bättre med en totalkostnad än en massa med småsaker man tar betald extra för. Du vet ju själv hur det är med flygbolag: 1 kr tur och retur!! + extra kostnad för skatt + bagage + 40 spänn för att man betalar med kreditkort (som dessutom är det enda valet) så att det blir 500:- i alla fall. Bättre att säga 500:- spänn i så fall och så är man klar.

Du skulle kunna skriva i offerten att priset inkluderar max. 3 resor dit. Blir det fler resor så kan du kanske ta betald för den tiden det tar dig istället för milersättning.

Lite av en smaksak dock!
Hoppas att jag inte gjorde dig mer förvirrad nu:-)

www.lidali.com
Hemsidor | Grafisk formgivning | Fotografering

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-02-26, kl 15:11

noname.olsson

noname.olsson

Jag jobbar också med webbdesign, men nu har jag fått ett litet annorlunda uppdrag att skriva en Wikipedia-artikel om ett företag. Det innebär att jag antagligen kommer få göra tre resor till företaget.

Så jag funderar lite på hur mycket jag ska lägga in i offerten för det. Om jag endast ska lägga på reskostnaden(lokaltrafik), eller hur mycket i offerten jag ska lägga på.

Tack för ditt tips i alla fall! Ska tänka på det :)

Andreas
www.intdesign.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat