Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Mobil på enskild firma

Inlägg 1 av 2

2010-01-21, kl 15:17

username

Jesper

Inlägg: 14

Mobil på enskild firma

Hej! Jag har några frågor ang. mobil på min enskilda firma.

1. Jag har tänkt köpa en iPhone. Denna kommer mest användas till företaget, men givetvis en del privata samtal också eftersom jag inte vill ha två telefoner. Får jag då köpa den på firman och dra av momsen?

2. Om jag tecknar ett abonnemang som används både till företaget och privat, får jag då dra av någon moms på det?

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-01-22, kl 18:45

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Skatteverket har i ett ställningstagande 2009-02-11 godkänt att ett mobilabonnemang med fast månadsavgift, som behövs för tjänsten, inte ska betraktas som en skattepliktig förmån. Motsvarande regler bör gälla för en enskild näringsidkare vilket gör abonnemanget avdragsgillt både vid inkomsttaxeringen och momsen.

"Om arbetsgivaren efter individuell prövning bedömer att det är av väsentlig betydelse för arbetsuppgifterna att en anställd har tillgång till mobiltelefon får det ses som en sådan förmån av begränsat värde som är skattefri enligt bestämmelsen i 11 kap. 8 § IL.

Arbetsgivaren bör se till att det finns dokumentation över bedömningen att tillhandahålla en anställd en mobiltelefon för arbetsbruk. Av dokumentationen bör framgå den anställdes arbetsuppgifter och behov av en arbetstelefon.

Däremot omfattas inte andra telefonitjänster av skattefriheten i den mån tjänsterna inte ingår i den fasta avgiften och därför faktureras särskilt. Om arbetsgivaren i andra fall tillhandahåller telefoniförmåner till anställda utan att detta motiveras av arbetet uppkommer en skattepliktig förmån motsvarande vad det kostar att själv skaffa sig motsvarande förmån."

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat