Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

företagets rätt mot konsument

Inlägg 1 av 5

2009-12-08, kl 13:56

mariatingsund

mariatingsund

företagets rätt mot konsument

Jag hade en kund som ringde i fredags och beställt 2 graverade champ.glas med akut leverans. Jag sa att han ska maila så jag har beställningen skriftlig. Han mailade till mig vad som ska stå för namn samt datum 12 dec och på vilka glas . Jag gjorde glasen i går (måndag och mailade att glasen nu var färdiga och kan skicka idag, 8 december, för att de ska få dem i tid till den 12-e. Då damp ner ett mail att jag var för snabb, och de tänker inte betala för glasen eftersom det står fel datum på dem. Bröllopet blir inte förrän 19 dec.
Nu står jag här med två dyra glas, och OM jag skickar mot postförskott, då hämtar dem inte ut, det dröjer en månad innan jag kan agera, får betala inte bara glasen, utan också frakten, samt vänta så länge för att kunna skicka det till typ Kronofogde eller inkasso eller vad jag nu ska göra. Jag är väldigt irriterad, för det var endast hans fel, och jag gjorde mitt bästa i ruschen för att vara till lags. Konsumenträtt säger väl inget om detta? Vad kan jag åberopa för lag eller regel för att han ska fatta att han måste betala? Jag kan ju inte lida för hans fel? Alla priser och information om köpvillkor står på min sida www.brollopsglas.glasdeco.se

Tarevarg

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2009-12-09, kl 09:48

Silvin

Silvin

Har du ett skriftligt mail där det tydligt framgår att han beställer de glasen med det utförandet till det datumet så är det givetvis köparen som har gjort fel.

Ett problem som villkor medför är att du har angivit att om man inte är nöjd med ditt arbete så får man skicka tillbaka dem och att det aldrig hänt, där har du en öppning för honom. att vara nöjd är väldigt subjektivt.

Hur som helst, jag anser att du har rätt. och så länge du har bevisning borde det inte vara några problem att kräva kunden på betalning, hota med att du skall skicka till kronofogde och referera till de lagar som är aktuella Konsumentköplag och distanshandelslag.

Sen vet jag inte om det är möjligt, men går det att "designa om" tvåan så att det blir en 9 och att du då får ett glas där det står 19:e december isället så är det en vänlig mellanväg för dig att gå.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2009-12-09, kl 10:03

mariatingsund

mariatingsund

Tack Per. Nu är ju så att han vägrar erkänna sitt fel, han menar att vi inte kom överens ens om fraktsätt, och att jag gjorde glasen för tidigt, men jag har mycket att göra och jag måste klämma in brådskande arbete då jag kan göra det. Och jag gjorde glasen förstås med största omsorg som jag brukar, så han har inget annat att klaga på än datumet. Han är dessutom ett psykfall, han skriver t.ex. (citerar) "Skicka skiten, du har inte råd att förlora ett par hundra på ett par glas...förvänta dig lysande recensioner på nätet...så skiter vi i vem som sagt vad om det ena och eller det andra. OM du skickar glasen och räkningen kommer jag att retunera dem med stöd av DAL." Alltså han skriver det innan han ens sett glasen, då kan ju inte DAL ge honom rätt eller?

Tarevarg

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2009-12-09, kl 10:29

Silvin

Silvin

Ja det är alltid svårt att rådgöra exakt, och jag är absolut ingen expert på området. Hur skrev han exakt när han beställde glasen, hans rätt eller din rätt ligger väl i hans formuleringar till viss del.

Han har ju enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ett köp och skälen behöver han inte ange, så visst kan han enlig den lagen säga så innan och göra så sen. Men du har enligt 5§ rätt att avtala bort ångerrätten, vilket du i någon mening har gjort i dina köpvillkor vilket kan anses att han har accepterat.

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2009-12-09, kl 10:42

mariatingsund

mariatingsund

Delvis så har jag på hemsidan klart och tydligt att personliga motiv med namn mm har ingen ångerrätt. Han skrev beställningen såhär:citerar "Hej Maria.
Vi talades vi i telefon tidigare idag angående en beställning på graverade champagneglas
Jag vill ha modellen nedan
Samma typsnitt och layout

Namnen skall ersättas med

Kajsa
Rauno

på det ena och

Rauno
Kajsa

på det andra

ringarna (motivet) på glasen vill vi också ha kvar
Alltså samma som på bilden fast nytt datum och nya namn
datumet är 2009 12:e december, skrivs i samma layout som på bilden
Totalt 2st glas
Leverans önskas omgående då posten inte är att lita på under Juletider
Skickas mot postförskott tack.

Maila gärna totalpriset inkl frakt osv.
Tack på förhand" och så bifogade han samma bild som fanns på min hemsida som exempel på motiv.
Totalpriset på glasen visste han redan, och fraktkostnaden som jag berättade i mitt nästa mail berodde på om de valde paket eller brev postförskott.

Tarevarg

Inläggets betyg
Svara Svara med citat