Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Detta med antal UC ...

Inlägg 1 av 6

2009-11-24, kl 17:05

username

Johan
Sv

Inlägg: 4

Detta med antal UC ...

Mitt första inlägg här, så ha gärna lite överseende med om det inte hamnade i rätt avdelning (jag är lite osäker).

Jag kör enskild firma sedan ett tag tillbaka, och har ett ganska konstant flöde av materielinköp. Hela tiden. Det innebär följaktligen att jag har kreditkonto hos flertalet olika grossister och leverantörer, och också skaffar fler efterhand. För att jag ska få bli kreditkund hos nämnda leverantörer, tar de naturligtvis kreditupplysningar på mig, och det har ju därigenom blivit ett antal dylika nu. Först igår kväll (tack vare Plus-Sverker), fick jag upp ögonen för att det tydligen kan vara ett problem att det finns många förfrågningar rörande min ringa person, med tanke på framtida lån etc. Nu är jag jag, ärlighetens namn lite orolig. Jag hade ju inte haft en tanke på möjligheten för detta innan. Bör jag fortsätta oroa mig, eller anses det faktum att jag har idkat näringsverksamhet vara en godtagbar förklaring på ett flertal UC-kontroller?

Vore tacksam om någon kunde besvara detta.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2009-11-30, kl 03:56

username

Johan
Sv

Inlägg: 4

Fivat lorum ...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2009-11-30, kl 08:57

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Hej Johan, när jag jobbade på bank så förekom det att vissa kunder hade många förfrågningar i UC. I vissa fall medförde det ett problem och i andra inte.

Generellt sett kan vi säga att bankpersonalen höjer på ögonbrynen och blir lite extra vaksam vid många förfrågningar, men oftast går det att utröna vilken typ av förfrågan det är, och i mina fall så tog jag upp det med kunden som fick ge en förklaring. I ditt fall har du en förklaring som jag anser är fullt godtagbar och det borde inte innebära några hinder.

Men varje bankpersonal är unik så det gäller att ta dem på rätt sätt..

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2009-11-30, kl 11:11

username

Johan
Sv

Inlägg: 4

Det var ju i alla fall en viss lättnad. Jag tackar ödmjukast.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2009-12-05, kl 19:07

username

Åsa
Lindstrand

Inlägg: 17

Hej!
Nu har jag inte sett det som Plus-Serker pratat om, men jag måste fråga bara för att vara säker på att jag förstår problemet.

Syns en vanlig kreditupplysning någonstans? Om ett kreditinstitut gör en förfrågan på mig brukar det listas/sparas men jag tror aldrig jag har sett en leverantör i dessa utdrag jag får från UC när någon gjort en fullständig kreditupplysning på mig.
Missar jag något?

Mvh Åsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2009-12-15, kl 00:06

username

Johan
Sv

Inlägg: 4

Det kan också vara så att det är jag som missar. Jag erkänner villigt att jag är dåligt påläst på området, så jag kan mycket väl ha fått någonting om bakfoten. Inte för att jag är säker alls, men det är ju en möjlighet.

Förhoppningsvis har du mer rätt än jag, då var ju min första oro helt och hållet obefogad.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat