Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Tror ni det fungerar?

Inlägg 1 av 14

2009-12-01, kl 17:19

username

Johan
Olsson

Tror ni det fungerar?

Hejsan

Jag och min dåvarande flickvän spånade på vad som dom flesta kan tänka sig behöva och som går att skicka i via posten utan nån större kostnad.
Hon kom fram till att tamponger/bindor är något som väldigt många behöver.
Det vi tänkte då är att om man kunde köpa in detta från olika tillverkare och sälja de till ett lite bättre pris, eftersom man inte har lokalkostnader osv. som butiker har, så kan man skicka detta via posten.
För det är ju trots allt något som tjejer köper oavsett och antagligen skulle bli glad ifall det gick att få lite billigare.

till min fråga! tror ni att detta skulle fungera, att det går att få det till bättre inköpspris än butiker?

tacksam för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2009-12-02, kl 01:42

IE Invest

IE Invest

Har ju funkat med dammsugarpåsar så varför inte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2009-12-02, kl 09:37

username

Dick
Andersson

Det är klart att det fungerar, men hur bra? Jämförelsen med dammsugarpåsar är inte helt fel, men den haltar lite. Problemet med damsugarpåsar är att det finns tusen modeller och att det därför är svårt att hitta rätt i butiken. På damsugarpasar.nu är det busenkelt. Sedan är det en fråga om sortimentet, och alla butiker kan inte ha alla påsar, men dammsugarpasa.nu kan. Till sist är det naturligtvis en fråga om priset, men jag misstänker att den biten faktiskt är mindre avgörande för framgången, utan att det framför allt handlar om enkelhet och utbud. Nu är jag ingen storförbrukare av bindor och tamponger, men jag misstänker att det inte finns samma problem som med dammsugarpåsar, så det enda argumentet skulle i så fall bli priset, och då handlar det ju bara om att få riktigt bra pris på grejerna. Så bra att man tjänar in portot, och det är nog tveksamt eller?

// Dick

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 14

2009-12-02, kl 15:13

username

Johan
Olsson

Först och främst tack för svaren!

Jag har också jämfört det med dammsugarpåsar och även inkclub som säljer patroner till skrivare. Det jag och min tjej då kom fram till att det var många som glömde bort att köpa, bor man på landet och glömmer så är det kanske inte lättaste grejen att åka och köpa kl halv 9 t ex. Och även massa små tjejer som kan tycka det är lite pinsamt att köpa första gångerna osv. Att då få det som en prenumeration en gång varje månad skulle ju vara perfekt för många, då dom slipper tänka på det utan det bara dimper ner en gång i månaden.

Kan man ringa upp tillverkare och bara fråga rätt ut vad man får köpa in dessa produkter för tro? Lite dålig koll på detta men tror att man kanske skulle kunna få en del kunder med rätt marknadsföring.

ge mig gärna synpunkter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2009-12-02, kl 16:27

username

Dick
Andersson

Jag tror inte att det är omöjligt att lyckas, men potentialen tror jag är långt ifrån damsugarpåsarna. Bindor finns i alla små affärer, och det där med halv 9 förstår jag inte. Skulle du köra ut dem med expressbud? Och tjejer som första gången... Jo, men... Nä, jag tror du kan få mycket bättre snurr på en annan idé, och jag tror man skall tänka som så att man övertrumfar butikerna på i första hand två sätt, utbud och enkelhet. Det var ju själva grunden i hela postorderidén. Gäller det en okomplicerad produkt så måste den nog förpackas tillsammans med en tjänst av något slag. Som om du t.ex säljer något otympligt eller komplicerat och erbjuder frakt eller installationshjälp, men det är svårt kanske. En sak där utbudet kan vara dåligt på landsbyggden är kryddor. Kan man sälja tokade kryddor på nätet? Det är hejdlöst bra avans på det, men hur ser målgruppen ut? Många för och emot blir det.

// Dick

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2009-12-02, kl 17:44

username

Johan
Olsson

Håller med dig om att det var lite luddigt, det jag menade är att det finns många som bor ute på landet som inte handlar så ofta och kan glömma att köpa dessa grejor. Och att då inte behöva tänka på det utan att det kommer hem i lådan kan underlätta för många. Det som vore bäst vore ju att man hade olika märken, till ett lite billigare pris och gärna ett lågpris märke till alla som har det knapert.
dessutom så behöver kunderna inte tänka på att köpa nåt utan det kommer som en prenumeration varje månad. Så det blir ju bekvämlighet och en liten pris fråga.
Vet inte om det skulle vara nog, men jag vill ju tro att det skulle fungera men å andra sidan så är jag inte alla tjejer ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 14

2009-12-02, kl 20:43

username

Dick
Andersson

Bindor är ett måste och en förbrukningsvara, och det är plus. Å andra sidan är det en okomplicerad och billig produkt som går att köpa på macken, och det är ett jätteminus. Men va fan, en hemsida kostar 300 om året så en butik kan inte gå back i alla fall. Men om du kollar i en vanlig butik så finns det mycket annat som man kan tänka sig. Men så handlar det ju om att nå ut till sin målgrupp, och då kommer alla produkter (hur bra de än är) att behöva omprövas.

Lycka till!

// Dick

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2009-12-03, kl 11:00

paulsson

paulsson

Moderator

Om du köper från Kina och packar om dem så kommer du garanterat ha en hög vinstmarginal. Idag väljer ju folk att prenumerera på allt från damsugarpåsar till toapapper och vitaminer. Allt går att köpa i vilken ICA-butik som helst. Så om det fungerar så tror jag även bindor och tamponger fungerar.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2009-12-03, kl 12:31

username

Dick
Andersson

jo, som jag sa. Där man kan övertrumfa en vanlig butik på något sätt så går det nog lättare. Toapapper är t.ex väldigt otympligt (se mitt tidigare svar ovan 2009-12-02, kl 16:27) och vitaminer finns det ett enormt utbud av, så just de vitaminerna finns antagligen inte på macken. När det gäller binor så tror jag inte att utbudet är mindre komplicerat och enda vinsten med att köpa dem på nätet blir priset. Och skall man få hem ett paket i månaden så måste man ta med fraktkostnaden. Utrymmet för vinst (både för kund och leverantör) blir då inte så stor.

...men det kommer att fungera med rätt marknadsföringsmetoder.

// Dick

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 10 av 14

2009-12-03, kl 12:35

username

Dick
Andersson

Dålig svenska såg jag. Det skulle vara "bindor" och inget "inte" i nedanstående mening:
...När det gäller bindor så tror jag att utbudet är mindre komplicerat och den enda vinsten med att köpa dem på nätet blir priset.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2