Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Definera ordet "Kundfordring"?

Inlägg 1 av 4

2009-11-13, kl 13:56

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Definera ordet "Kundfordring"?

Vad innebär det egentligen. Jag vet att om jag skickat en faktura innan året är slut samt att jag inte fått betalt så är det en "Kundfordring".

Men låt oss säga att jag och en kund kommer överens om ett pris 1 Nov. 1 Jan nästa år levererar jag produkten och skickar fakturan (IT-tjänst) är det en kundfordring?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2009-11-14, kl 15:25

stifor

stifor

Inlägg: 386

Kundfordring innebär att man har en fordran på en kund.

Ifall man bokför med faktureringsmetoden, dvs att man bokför intäkten och momsen när man skickar fakturan, så har man en kundfordring fram tills man får betalt. Då avbokar man gällande kundfordring.

Det är just det som händer över årsskiftet för de som använder boksluts/kontant-metoden.

Stig Forsberg - www.enskildfirma.nu
eFRedo - Bokföringsprogram för Enskild Firma

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2009-11-15, kl 00:18

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Det du säger kan inte alls stämma. Oavsett hur man bokför och om man använder kontant metoden eller fakturerings metoden är det annorlunda när det kommer till årets slut. Det har skatteverket själv sagt.

Det du säger är att det i princip är omöjligt att få en kundfordran om man bokför med kontantmetoden. Det stämmer ju inte alls.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2009-11-15, kl 10:27

stifor

stifor

Inlägg: 386

Frank, nu förstår jag inte vad du menar (eller rättare sagt verkar du inte förstå vad jag menar)

Det jag säger är att den som använder faktureringsmetoden gör följande:
1. Skickar en faktura och bokför den med kundfordrings-konto på Debet-sidan.
2. Får betalt och bokför inbetalningen med kundfordrings-konto på Kredit-sidan.

Det jag även säger är att den som använder boksluts/kontant-metoden gör följande:
1. Skickar en faktura men bokför ingenting.
2. Får betalt och bokför fakturan utan inblandning av kundfordrings-konto.

Jag säger även att:
Över årsskiftet (faktura skickas innan och blir inbetald efter) ska bokföring ske enligt faktureringsmetoden även för de som använder boksluts/kontant-metoden.

Sen är det givetvis så att även fast man använder boksluts/kontantmetoden, så har man en fordran på en kund när en faktura är ivägskickad, trots att fakturan inte är bokförd.

Stig Forsberg - www.enskildfirma.nu
eFRedo - Bokföringsprogram för Enskild Firma

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat