Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Starta eget, måste man kunna allt ?

Inlägg 1 av 3

2009-10-08, kl 17:30

username

Mikael
Jansson

Inlägg: 1

Starta eget, måste man kunna allt ?

Firman där jag jobbar nu är ett sjunkande skepp så jag funderar på att starta eget.
Jag är elektriker sedan snart sex år och blir klar med behörigheten om ca en månad.
Jag har en del brister i min utbildning då jag läst in elutbildningen på distans, likaså med behörigheten. Nackdelen med min firma är att arbetsuppgifterna varit rätt enformiga, dvs jag är inte särskilt bred. Vågar jag starta eget ? Risken är att jag måste tacka nej till arbeten jag inte klarar av, och kanske ge mig på något som sedan blir problem då jag märker att kunskaperna inte räcker till ? Vad göra ? Chansa och hoppas på att det går bra, eller leta efter annan arbetsplats där jag kan bredda mig under ett par år till och sedan starta eget ? Nån som har erfarenhet av att starta eget med lite vacklande kunskaper ? Missförstå mig inte, jag är inte kass utan kan utan problem göra en komplett och säker elinstallation i en villa och lite andra små servicejobb.

Tacksam för lite funderingar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-10-08, kl 22:24

Omikr0n

Omikr0n

Inlägg: 2

Tjenare Mikael,

Jag har funderat i samma banor som du gör och i en närliggande bransch. Vad jag tror att du måste fundera på i första hand är om du har en bra kundbas. Kan du "ta med dig" kunder som numera finns hos din arbetsgivare, eller måste du bygga upp allt från början?

När det gäller kompetens så tror jag nog att du fixar det. Är det kring att beräkna jobb så kanske du får ta några smällar från början, dvs att du räknar på för få timmar och får jobba lite gratis. Men så är det väl i alla företag, speciellt från början.