Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Startkapital/bidrag?

Inlägg 1 av 6

2009-09-16, kl 23:22

username

Martina
Gustafsson

Inlägg: 6

Startkapital/bidrag?

Jag har en affärsidé som jag skulle vilja verklighetsställa men har inte inkomsten för tillfället. Jag undrar om någon vet om man kan söka startkapital eller startaeget-bidrag någonstans. Jag vet att arbetsförmedlingen har men det är bara för folk över 265år. Tacksam för svar!

Mvh Martina

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2009-09-17, kl 19:37

PontusM

PontusM

Inlägg: 12

Hejsan,

Om du har möjlighet så brukar det gå bra att låna på banken, men innan du tar kontakt med dom så se till att ha en bra affärsplan. Det är den som ligger för grund om du får lån eller ej. Du kan även kolla med ALMI, men även där så är affärsplanen avgörande.

Sedan beror lite på vars du bor och vad du ska göra. Bor själv i västerbotten och ska starta möbelsnickeri. Jag har ansökt om regionalt investeringstöd, vilket innebär att jag kommer få tillbaka ca 35% av alla pengar jag satsar för att bygga upp verksamheten.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2009-10-02, kl 15:29

Hazrat

Hazrat

Inlägg: 39

Hej. Det är lite tidigt att söka kapital innan du testar din idé. Tänk om en sak: Idén kan vara kass eller briljant! Hur ska du veta det? Det finns bara en säker väg: A)Tillverkning av en modell av din idé i små skala; B) Test av din ide i verkligheten.
Bara därefter kan du dra ett slutsats: Är det verkligen värd att satsa dina/bankernas/ALMI:s pengar/lån, din tid, resurser för denna idé eller ej?
Jag kan förklara dig mer och detaljerad om det är svårt att förstå VAD jag menar.

Nyfiken konsult och kreativ skapare av olika konstruktioner, t.ex., Tränings- och massagemaskiner, ljuskrona, finurliga prylar mm.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2009-10-21, kl 17:23

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

För att kunna bli beviljad startaegetbidrag måste du fylls 25 år. Unga med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga kan få ta del av stödet innan de har fyllt 25 år. Du ska vara arbetslös eller riskerar bli arbetslös och är arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Viktigt att veta om är att du INTE får starta ditt företag innan du ansöker om startaeget-bidraget.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2009-10-28, kl 20:49

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Hej Martina, hör av dig ifall du fortfarande är på jakt efter lite riskkapital, vi kanske kan hjälpa dig.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2009-10-28, kl 21:29

username

Martina
Gustafsson

Inlägg: 6

Hazratkul: Jo förstår vad du menar. Dock tror jag det är en bra affärsíde eftersom konkurransen inte är så stor och mina priser kommer vara bättre.

Emil: Är inte det liknande lån? I så fall, nej. Då väntar jag hellre tills jag jobbat lite och lagt undan lite pengar så jag har företaget brevid.

Mvh Martina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat