Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Café kunskaper och recept!

Inlägg 1 av 2

2009-09-10, kl 19:42

username

Emili
Eli

Inlägg: 5

Café kunskaper och recept!

Jag har två funderingar.

Jag ska starta ett café och undrar om de fins några regler på om man måste ha någon viss utbildning innom området eller någon viss dokumenterad kunskap för att få hålla på med livsmedel? Eller kan man lära sig allt själv genom läsning och liknande?

Sen undrar jag om man får använda recept man hittar på till exempel internet eller i kokböcker? Eller måste man hitta på egna recept?

Tacksam för snabba svar! =D

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2009-09-12, kl 06:00

Speedygee

Speedygee

Inlägg: 24

Hej kul att du ska starta verksamhet inom café!
För att bedriva verksamhet där du arbetar med livsmedel (café, pizza, restaurang etc) så måste man ansöka om tillstånd för att bedriva sådan verksamhet.
Detta kontrolleras genom miljöförvaltningen.
Detta är till för att kontrollera att den lokalen du skall bedriva verksamhet på är godkänd, att du har godkänd utrustning för hantering etc etc.

Du kan läsa mer ingående om vad du behöver göra här:

http://www.stockholm.se/-/Naringsliv/For-foretagare/Restaurang-och-livsmedel/Livsmedelshantering/Starta-livsmedelsverksamhet/

För övrigt kan du vända dig till din lokala komu och vända dig till miljöförvaltningen där.


När det gäller recept från nätet eller andra ställen så är det fritt fram att använda recepten i din matlagning/försäljning.

Lycka till!

By IvanPE - Entrepenör inom Media och marknadsföring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat