Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Liten tvist gällande hyra

Inlägg 1 av 3

2009-09-11, kl 15:42

username

Mattias

Inlägg: 15

Liten tvist gällande hyra

Hej allihopa!

Jag har en liten tvist med ett företag gällande en faktura för hyra av en lokal.

Det började med att jag skrev på ett 2:a hands kontrakt för 3-månader av detta företag. Det här avtalet var kort för att det skulle vara en provtid för oss. Så att vi skulle se att det passade oss. Sedan efter dessa tre månader skulle vi förhandla om ett nytt kontrakt som skulle gälla något längre. Förslagen var 6-12 månader.

När två månader har gått så hör företaget som hyrde ut lokalen av sig till mig. Där säger Vd.n att han som skrivit kontraktet med mig har slutat och att de hittat en som de ska skriva över 1:a hands kontraktet på.
Precis då vi ungefär hade bestämt oss att kontoret var bra för oss och att vi skulle gå med på att förlänga kontraktet. Men nu behövde vi, som precis hade installera oss, finna nytt kontor. Det har inte varit helt enkelt för oss och vår verksamhet att hitta bra kontor så vi blev självklart lite besvikna.
Vårt kontrakt gällde mellan månaderna April - Juni och de nya hyresgästerna skulle flytta in i Augusti. Så Vd.n sa att det går bra att hyra lokalen i Juli också. Jag sa att vi inte hade tänkt att arbeta speciellt mycket i Juli och nu när vi är tvungna att flytta ut så skulle vi inte använda lokalen alls. Jag frågade då om inte de kunde tänka sig låta oss använda lokalen i Juli utan att betala. Mest för att kunna låta våra saker stå där under någon vecka medans vi hittat nytt kontor. Då svarade han att det kunde han inte men att de kunde tänka sig att dela hyran i Juli. Jag sa att jag inte var säker på om vi skulle göra så och bad honom återkomma om den saken.

Men i slutet av Juni hade vi funnit en ny lokal som tur var och vi flyttade ut den sista Juni.

Men när jag kommer hem från min semester i Augusti så har det kommit en faktura på halva hyran för Juli. Jag ringer Vd.n men får ej tag på honom. Jag bestrider fakturan samtidigt som jag skickar ett mail att detta är fel då jag inte gick med på att betala halva hyran. Plus att vi inte använde lokalen i Juli.

Han svarar med att han refererar till tidigare samtal och att vi hade gått med på det. Samt att vi har behållit nycklarna till sista Juli och då disponerat lokalen. (I uppsägningspappret vi fått står det att flyttstädning ska vara klar senast sista Juli. Därför behöll vi nycklarna så vi kunde uträtta den städningen då)
Sen skriver han att är inte fakturan betald tills på fredag så skickas ärendet vidare till Kronofogden så får rätten avgöra vem som har rätt.

Medans jag var på semester så har jag fått en faktura och någon påminnelse, inget inkassokrav ens. Men ändå (samt efter min bestridan av fakturan) har den ändå gått till Kronofogden.

Jag har ett Handelsbolag och har aldrig varit med om att något gått vidare till Kronofogden så jag vill gärna att det blir rätt när jag skickar in min bestridan till dem. Vill ju inte ha en anmärkning på firman.

Hur ska jag gå till väga? Jag har varken gått med på något avtal för Juli och ännu mindre skrivit på något. Vad ska jag ha med när jag skickar in allt till Kronofogden? Är det något jag missat så att jag kan åka dit på att betala allt?

Alla tips tas hjärtligt emot.

Tack på förhand!

Mattias Eriksson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-09-12, kl 05:44

Speedygee

Speedygee

Inlägg: 24

Hej Matthias!
I praktiekn så är det väldigt svårt när det gäller bevisbördan när det står ord mot ord. Men sammanställningsvis så kan man säga att det är parten som kräver dig på pengar som måste bevisa sin rätt.

Du måste ha en korrekt sammanställning dels avseende den andrahandskontraktet ni haft när den löpt ut etc. Finns det dokument som dels påvisar att ni inte kunde få en förlängning så skall detta också finnas med.

Så länge du bestrider fakturor och krav från fakturan och inkasso så sker inget avseende betalningsanmärkning. Var väldig nogrann med dokumentation dvs. när du skickat underlag ellerbestridan ta gärna kopior etc.

Så länge det inte finns ett skriftligt överenskommelse eller att annan part kan intga att ni haft för avsikt att stanna under juli månad så borde det vara klart.

Hoppas allt löser sig!

By IvanPE - Entrepenör inom Media och marknadsföring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-09-14, kl 14:15

username

Mattias

Inlägg: 15

Tack för svaret Ivan.

Jag skickar in det materialet jag har till Kronofogden nu iaf. Så får man hoppas på det bästa. Men jag tror det ser rätt ljust ut.
Tycker det är lite läskigt hur ett företag kan stjäla så mycket tid av en utan att ha något att backa upp det med. Nästan för lätt att skicka en faktura på detta sätt till ett företag och ge den problem.

Fast jag har blivit en erfarenhet rikare nu ändå!

MVH
Mattias E

Inläggets betyg
Svara Svara med citat