Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Egenavgifter & Preliminärskatt

Inlägg 11 av 20

2008-01-22, kl 11:22

username

Alan
Carlsson

Inlägg: 5

Såvitt jag har förstått så bokförs egenavgifter som eget uttag från något konto( kassa eller postgiro) mot eget kapital.

Inbetalningen av skatten bokförs då som avräknig Egna-skatter och avgifter resp egen insättning.

Det jag ännu inte är på det klara med är hur kostnaden ( den som är avdragsgill för företaget)  redovisas?

Transaktionerna ovan involverar inga kostnadskonton.

Det enda som jag kan komma på är då att dina egna uttag  utgör underlaget för egenavgifterna.

I vanliga fall kan man ju använda bokföringsunderlaget ( med  uppdaterade SRU-koder ) direkt som underlag för inkomstdeklarationen .
Fast om inte egenavgifterna har bokförts som kostnad kommer detta inte att synas i deklarationen.

Så vad gör man då för att denna kostnad oxå ska komma med?

Beklagar om jag  är lite trög och tjatig :)
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 20

2008-01-22, kl 12:48

stifor

stifor

Inlägg: 386

Egenavgifter har alltså ingenting med egna uttag att göra.

En person som driver enskild verksamhet har intäkter och kostnader, vilka bokförs. Det kan vara flera verksamheter som bokförs var för sig.

Enkelt uttryckt räknas alla intäkter samman och minskas med alla kostnader. Kvar blir då vinst eller förlust. Ifall det blir vinst ska egenavgifter (ungefär 25 % av vinsten) betalas och dessutom eventuell skatt på återstoden av vinsten. Betalningsansvarig är personen.

Hur stora egna uttag som gjorts och hur mycket skatt som betalats under året har inget att göra med hur stora de årliga egenavgifterna och den årliga skatten blir.

Har en person betalat låg F-skatt och samtidigt gjort stora egna uttag vilka konsumerats, kan det givetvis bli problem att kunna betala de egenavgifter och skatt man är skyldig.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 20

2008-01-22, kl 22:56

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274



Stig Forsberg:


Egenavgifter har alltså ingenting med egna uttag att göra.

En person som driver enskild verksamhet har intäkter och kostnader, vilka bokförs. Det kan vara flera verksamheter som bokförs var för sig.

Enkelt uttryckt räknas alla intäkter samman och minskas med alla kostnader. Kvar blir då vinst eller förlust. Ifall det blir vinst ska egenavgifter (ungefär 25 % av vinsten) betalas och dessutom eventuell skatt på återstoden av vinsten. Betalningsansvarig är personen.

Hur stora egna uttag som gjorts och hur mycket skatt som betalats under året har inget att göra med hur stora de årliga egenavgifterna och den årliga skatten blir.

Har en person betalat låg F-skatt och samtidigt gjort stora egna uttag vilka konsumerats, kan det givetvis bli problem att kunna betala de egenavgifter och skatt man är skyldig.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu




Ja, vad man betalar skatt på förstår jag. Men det Karin skriver att inbetalning till skatteverket inte skall bokföras tycker jag låter märkligt...

Låt säga att jag skall betala 20000sek i skatt/egenavgifter en månad efter vad man räknat ut. Om jag då vill betala in denna summa till SKV så måste väl detta bokföras på ett konto? Hur skall jag annars veta vad som betalats under året? Hur skall jag annars "försvara" posten när det fattas 20000sek på banken/kassan?

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 20

2008-01-22, kl 23:26

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Hej igen,

Läste nu att enligt BFN så skall man inte bokföra skattebetalningarna, men att om man vill så kan man använda ex. 2012 Skattekonto för ändamålet.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 20

2008-01-22, kl 23:26

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Tar du ut pengar för att betala din F-skatt så bokas det på 2012, ena skatter och blir alltså ett privat uttag.
Frågorna har rör hur/om man ska kostnadsföra egenavgifterna och svaret är nej. Att man bokför bank kredit och egna skatter debet påverkar inte resultatet.
Hur mycket skatter du betalt under året ser du på ditt skattekonto, det är inget du direkt kan läsa ut av din bokföring. Om du tittar på vad som är bokfört på egna skatter under 2007 så har du bokfört en betalning i januari 2007 som är preliminärskatt som tillhör 2006, och på samma vis kommer den 12:e etalningen för 2007 inte att bokföras förrän 2008. Gör du en fyllnadsbetalning för 2006 gör det uttaget och bokningen under våren 2007 men har inget med det årets skatter att göra. Får du restskatt för 2006 ska den inte vara betald förrän i mars 2009 och kommer alltså att påverka det årets saldo på kontot.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 20

2008-01-22, kl 23:39

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ok, så om man vill se i bokföringen hur mycket skatt man betalat så kan man lägga till ett konto 2012 Skattekonto och använda detta vid betalningen.  Då särskiljer man 2013 Egna Uttag ("lön") från den summa man betalat i skatt under året.. Fast bara om man vill då :)

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 20

2008-01-23, kl 10:17

username

Alan
Carlsson

Inlägg: 5

Diskussionen blir mer intressant och uttömmande för varje inlägg :)

Av det som hittills skrivits drar jag slutsatsen att egenavgifterna är en kostnadspost som belastar företagets resultat bara i den årliga deklarationen.

Jag trodde att upplägget på egenavgifterna var ungefär som för arbetsgivaravgifterna ( kostnaden bokförs direkt och man gör en löneverifikation).
Men så är det tydligen inte.

I normala fall så bokför man kostnaderna (antingen genom att man får faktura eller dylikt eller så gör man en bokföringsorder, avskrivningar och liknande). 

För egenavgifterna ska man alltså inte göra någonting, och det är det som förvirrar mig lite grann.
Det är en kostnad som är avdragsgill men inte bokförd någonstans?
Man ska alltså inte göra någon bokföringsorder på den och kostnaden för egenavgifterna dyker "bara" upp i deklarationen som en vanlig minuspost (korrektionspost) innan det slutliga resultatet?

Bekagar att jag ältar detta så länge men jag är van vid att "stenhårt" bokföra alla kostnadstransaktioner :)



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 20

2008-01-23, kl 11:05

stifor

stifor

Inlägg: 386

Egenavgifterna är ingen kostnad för företaget (enskilda firman)och är därmed inte avdragsgill. Ska alltså inte bokföras.

Den person som innehar företaget ska däremot betala egenavgifter (se det som en skatt liknande fastighetsskatt) som grundas på vinsten i personens samtliga enskilda verksamheter.

Liksom fastighetsskatten deklareras denna egenavgift-skatt endast i personens inkomstdeklaration.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 20

2008-01-23, kl 11:32

username

Alan
Carlsson

Inlägg: 5

Jaha! Nu tror jag att jag förstår. Man ska alltså separera företagets resultat från ägarens?

Jag blev lite förvirrad av detta: Det står återigen att egenavgifterna är avdragsgilla. Vad menar de egentligen med det?
Skatter
En enskild näringsidkare betalar skatt på verksamhetens
överskott. Skatten betalas preliminärt, i förväg, varje månad, och stäms sedan
av i samband med deklarationen.
Under året kan du ta ut pengar ur företaget. Eftersom du inte kan vara
anställd i din enskilda näringsverksamhet kan du inte ta ut lön. De pengar du
tar ut ur företaget kallas istället för eget uttag.

Verksamhetens
överskott är vinsten (intäkter minus kostnader) i företaget efter att du räknat
bort ett schablonavdrag på 25 procent för egenavgifterna, som är avdragsgilla.
http://www.nutek.se/sb/d/476/a/1987

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 20

2008-01-23, kl 13:16

linusji

linusji

Inlägg: 69

schablonavdrag kan man tolka som en preliminär egenavgift. egenavgift i detta sammanhang är avdragsgill med ett exempel:

 Du har vinst 10000. I och med du inte vet hur mycket egenavgift du ska betala drar du av 25% som schablon. Kvar har du 7500. nu ksa du börja betala F-skatt 31% och egenavgift 30,71% på 7500. Bortsett grundavdrag ska du då betala 2303 på egenavgift och 2325 på F-skatt = total 4628. Det blir då din total skatt. Du hade från början 10000, betala 4628 i skatt, och nu har du 5372 kvar. Men! iom du har dragit av 2500 i schablon men bara har betala 2303 i egenavgift ska du även betala mellanskillnaden på 197 sen.

Hoppas jag inte har förvirrat dig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2