Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Företagsnamn

Inlägg 1 av 4

2007-01-05, kl 12:15

xciso

xciso

Inlägg: 4

Företagsnamn

Hej.
Jag har ett vilande företag som jag tänkte öppna upp igen.

Tanken är att företaget inte ska ha samma namn som förut.
Måste jag byta hos bolagsverket eller kan jag bara skirva att "bokmästaren" ägs och drivs utav "Svenska Galleriet" ?

Namnen var bara exempel.
Tack på förhand :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-01-05, kl 12:32

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Ett verksamhetsnamn måste vara registrerat hos Bolagsverket. Namnändring är inte allt för dyr, ca 1000 kr om jag minns rätt.

Alternativt att man registrerar ett Varumärke och använder detta som namn utåt men då finns fortfarande det gamla bolagsnamnet kvar.

Varumärken registreras i klasser på www.prv.se

I upplägget du nämner ovan är ett klassiskt exempel på varumärke. Men det är lite dyrare än en namnändring på bolagsverket. Varumärkesregistreringens kostnad varierar utifrån klasserna varumärket söks för samt för vilka länder skyddet ska gälla.

Om exemplet enbart gäller registrering av domännamn till webbsida spelar det eg ingen roll huruvida du har registrerat webbsidans domännamn som varumärke eller ej. Där skyddas namnet enbart utifrån registreringen av ägandeträtten till toppdomäner .se-toppdämen styrs av www.iis.se Fast att bara ha detta som skydd är inte omöjligt att man kan hamna i konflikt med andra företag med samma/likvärdigt namn eller varumärken.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-01-05, kl 14:00

xciso

xciso

Inlägg: 4

Anledningen till att jag undrar är för att slippa alla extrakostnader.
Har för mig att det är 800:- och visst det är intre mycket pengar men slipper man att göra om så gör det ju inget :)

Företaget ska ha ungefär samma inriktning som förut det är just bara att jag vill ha ett enklare namn än det som jag reggade för 4 år sedan.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-01-05, kl 15:19

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Kostnadsmässigt vinner du inte mycket på att fundera. Vad är den tiden du överväger och söker vägar för namnbytet värd? 800 eller vad det nu är är småpengar i sitt sammanhang.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat