Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Betala moms?

Inlägg 1 av 3

2007-06-14, kl 07:50

Wolfgang

Wolfgang

Betala moms?

Vi har ett företag som är registrerat i Polen och exporterar bl.a byggvaror till Sverige.
Om ett företag beställer av oss fakturerar vi netto, alltså utan moms och svenska företaget betalar svensk moms när de säljer vidare. (Gäller inte privatpersoner utan då betalas Polsk moms, vilket lönar sig eftersom det är 22% här)
Nu till frågan,
Om vi annonserar i Sverige bör vi då få en nettofaktura? I så fall slipper vi ifrån momsen eftersom vi inte säljer den vidare eller måste vi betala moms i Sverige?
Kul om någon kunde skriva en rad om detta.
[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-06-14, kl 08:23

hfohrman

hfohrman

Om du anger ditt polska moms nummer och att detta finns på http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/sv/vieshome.htm så bör du inte få moms på summan. Detta är dock ett extra jobb för det Svenska företaget så därför finns det bolag som fuskar och ändå fakturerar moms. Vad jag förstått så är detta OK på summor under 100 Euro. (Vet att Skype använder denna regel och tar moms av alla)

Om dom tar ut moms på större belopp. Så får du kontakta dom så dom ändrar det hela. Och om dom inte gör det. Byt leverantör.

Och skulle dom inte ändra det hela finns 2 sätt. Man får kräva pengarna av Svenska staten. Men det är inget man gör på en kvart. Det krävs en hel del pappersarbete.
Annars får man även bokföra momsen som kostnad. (Så gör jag med Skype räkningar. Kostar mer än det smakar att få ut momspengar från skatteverket i Luxenburg)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-06-14, kl 13:17

larsarenander

larsarenander

Meningen med Vatnr är just att man ska förenkla för företag.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat