Inlägg 4 av
6
2007-04-15, kl 05:56
PerÖberg
Inlägg: 1918
För att lyckas med en webshop skall dina prudukter klara MINST en av nedanstående krav:
-Billigast
-Bäst
-Unik
Men dessutom, förutom att ha en bra hemsida krävs en bra marknadsföring. Att öppna en butik på toppen av Kebnekajse är ingen bra ide - passeras inte så mycket folk där, samma sak med en webbutik, utan KRAFTIG marknadsföring fungerar det inte. Inga besökare = inga affärer. Du behöver också kanske 100 besökare för att EN skall beställa och då för att t.ex. sälja 100 produkter per dag behöver du 10.000 besökare per dag.
Enkelt uttryckt om man skall lyckas med en ny liten webshop så skall man INTE starta ett varuhus med massor av varor. Utan man skall vara mycket SPECIALISERAD. På en gata jag vet i Stockholm har ALLA butiker ändrat inriktning och ägare de senaste 25 åren. Men EN har överlevt och lyckats - de säljer tensoldater och det man behöver för att tillverka egna sådana. Just denna extremt tydliga specialisering, de har ALLT inom tensoldater men inget annat räcker. Att t.ex. bara sälja Bonsaiträd och allt man behöver för detta och kombinera med information om Bonsai och ett nyhetsbrev om hur man sköter sitt lilla träd skulle säkert fungerar, t.ex.
Med andra ord, affärsiden skall vara kristallklar. Då, men inte annars, kan man lyckas. Och som sagt, reklampengar och andra insattser för att sprida ryktet om saiten är viktig.
Lycka till
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
6
2007-06-29, kl 09:08
Daniel
Johansson
Inlägg: 274
Svenska folket?? Så svenska folket går och handlar tennsoldater i Stockholm bara för att det finns och marknadsförs?..
Nej, Per menar nog att man skall sikta på en speciell målgrupp och bara fokusera på denna. Genom att specialisera sig så blir man en starkt och hållbar aktör inom det segment som har köpkraft.
Tennsoldater/bonsaiträd eller andra riktade produkter med relativt låg konkurrens skapar enorm styrka hos dem som finns tillgängliga för den starka gruppen med vist behov ;)
// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat